Jitka Čvančarová a Martin Hofmann ve hře Království boží na zemi

Jitka Čvančarová a Martin Hofmann ve hře Království boží na zemi | foto: Divadlo Ungelt

RECENZE: Jitka Čvančarová hraje na ukulele a čeká velkou vodu

  • 1
Kus amerického dramatika Tennesseeho Williamse Království boží na zemi je letošní premiérou Letní scény Divadla Ungelt. Ve hře v režii Pavla Ondrucha zaujme Jitka Čvančarová a Martin Hofmann.

Prší. Čerství novomanželé přijíždějí k téměř opuštěnému ranči. On, nemocí zesláblý Lot, se těší, až předvede svůj domov. Ona, odkudsi se zjevivší Myrtle, pak doufá v nový začátek. Uvnitř však někdo čeká. „Když je povodeň, černoši utečou do kopců. My chráníme majetek,“ vítá je s jižanskou neotesaností Lotův nevlastní bratr Kuře.

Království boží na zemi je jedním z posledních děl velkého amerického dramatika Tennesseeho Williamse. I když ho kritika v době prvního uvedení (1967) ztrhala a označila za matný odlesk dřívějšího génia, už dva roky poté ho v Městských divadlech pražských sehrála Irena Kačírková s Petrem Kostkou a Františkem Němcem.

Na Letní scéně pražského Ungeltu na ně navazují Jitka Čvančarová (Myrtle), Ondřej Novák (Lot) a v roli Kuřete Martin Hofmann. Původní Williamsův nápad rozdělit scénu na dvě patra, jedno pro tuberkulózou zchváceného Lota, druhé pro opíjejícího se Kuřete, mezi kterými zmatená Myrtle pobíhá, uskrovnil režisér Pavel Ondruch na jedno podlaží. Jako stěžejní část totiž vyhmátl narůstající vztah mezi Lotovou ženou a jeho nevlastním bratrem.

Království boží na zemi

75 %

Divadlo Ungelt (Letní scéna)

premiéra 16. června 2015

režie: Pavel Ondruch

hrají: Jitka Čvančarová, Martin Hofmann, Ondřej Novák

Momenty, kdy jsou Jitka Čvančarová a Martin Hofmann na pódiu, nejlépe ženou atmosféru zjitřených vztahů, kterou Williams dost nadčasově zasadil do pozadí blížící se povodně, velké přírodní katastrofy. Autor pak vedle náznaku milostného trojúhelníku naťukl v postavě Kuřete i problematiku xenofobie a silně zakořeněného jižanského rasismu.

Oba zmínění herci kus drží solidními výkony, které podtrhuje zajímavě zvolená a osvěžující hudba. Čvančarová překvapí hezkým zpěvem i hrou na ukulele.
Role Ondřeje Nováka tak zůstává v pozadí, je to však právě on, kdo ve finále oblečen do maminčiných šatů mezi dva hrdiny vpadne a rozsekne jejich dilema.
A pak už může přijít cokoli, třeba obávaná povodeň. Vždyť se říká, že právě ta nejlépe zúrodňuje půdu.