Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za problémy dnešní Evropy stojí Pavlovův zvonek i Jelcinovy lahve

  18:21aktualizováno  18:21
Vlámský divadelník Pieter De Buysser uvede o víkendu v pražském Divadle Archa své nejnovější představení Landscape with Skiproads (Krajina na přeskáčku). Vydává se v něm po stopách objektů, které nějak ovlivnily naši současnost.

Záběr z představení Landscape with Skiproads (Krajina na přeskáčku) | foto: Herman Sorgeloos

„Je nezbytné snít a pak se sny pracovat,“ říká autor dramaticky výrazných a jazykově bohatých inscenací se silným politickým a kritickým obsahem. De Buysser, jehož nizozemský tisk označil za „úchvatného mága s příběhy, které se nás týkají,“ vytvořil pro Landscape with Skiproads sbírku předmětů, které sehrály jedinečnou roli v našich dějinách.

Záběr z představení Landscape with Skiproads (Krajina na přeskáčku)

„Vydejte se s námi na radostnou a zároveň zoufalou epickou výpravu, na níž nás čeká láska a rukavice, Pavlovův zvonek a břicho Tomáše Akvinského, Jelcinovy poslední lahve i krájecí nůž Walta Disneyho,“ lákají na nezvyklou cestu diváky pořadatelé.

„Vypátral jsem objekty, které zosobňují klíčové momenty v naší historii, objekty, které byly u toho, když jsme se stali těmi, kým jsme, když nastaly politické kalamity, které nyní v Evropě zažíváme. To vše jsem v těchto předmětech odhalil. Chtěl jsem vymyslet novou konfiguraci pro tyto události, nejen novou krajinu, ale i nové dějiny,“ říká k představení De Buysser.

Architekt fiktivní historické krajiny, která opouští vyšlapané cesty historie a beznadějné kolotoče našich historických pokusů o něco lepšího, uvede v tento pátek Arše též svou hru o zahlcenosti našeho světa informacemi a o nemožnosti vymazat stopu své existence v kyberprostoru nazvanou Book Burning (o hře více zde).

Divadlo buduje vztah

„Pokud chcete, aby současné divadlo soutěžilo s technologickou dokonalostí soudobé hudby nebo filmu pokusem o podobnou míru komplexity, tak prohrajete,“ tvrdí vlámský umělec. „Jedinečnost divadla spočívá v jeho budování společenství v konkrétní chvíli, v síle budovat vztah, kontaktovat diváky přímo,“ vysvětluje De Buysser důvod, proč odmítá vystupovat ve velkých sálech. „Dvě stě nebo tři sta diváků je podle mne maximální počet osob, s nimiž mohu mít osobní kontakt a zakoušet pocit, že jsme spolu,“ dodává. 

Představení, které se stalo událostí vlámského divadla roku 2012, má koprodukční premiéru v plánu na 25. a 26. října v Divadle Archa. Je uváděno anglicky s českými titulky.  

.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Oceňovaná česká tanečnice Miřenka Čechová
Dvě ženy předváděly kolemjdoucím třicetihodinový taneční maraton

Praha zažila třicetihodinovou taneční performanci nazvanou Momentum. Miřenka Čechová totiž na piazzetě Národního divadla tančila v kuse od čtvrtečního...  celý článek

Ze zkoušek nové inscenace Racka v Divadle v Dlouhé
RECENZE: Treplevovo jezero vše pohltí. Blyštivého Racka každý nepřijme

Neobvyklý obsah i formu dalo duo SKUTR svému nastudování Racka v Divadle v Dlouhé, kde se v roli Trepleva objevil Pavel Neškudla a jako jeho milovaná Nina...  celý článek

Petr Pelzer jako Pavel Tigrid v televizním projektu České století
Zemřel Petr Pelzer, hlas Gandalfa. Zahrál si v Helimadoe či Učiteli tance

V šestasedmdesáti letech zemřel dlouholetý herec Národního divadla Petr Pelzer, poslední roky působil i v Divadle Na Jezerce. Filmoví diváci jej znají z...  celý článek

Letní úklid podle Marie Kondo
Letní úklid podle Marie Kondo

Nechte si věci, co dělají radost.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.