„Je nezbytné snít a pak se sny pracovat,“ říká autor dramaticky výrazných a jazykově bohatých inscenací se silným politickým a kritickým obsahem. De Buysser, jehož nizozemský tisk označil za „úchvatného mága s příběhy, které se nás týkají,“ vytvořil pro Landscape with Skiproads sbírku předmětů, které sehrály jedinečnou roli v našich dějinách.
„Vydejte se s námi na radostnou a zároveň zoufalou epickou výpravu, na níž nás čeká láska a rukavice, Pavlovův zvonek a břicho Tomáše Akvinského, Jelcinovy poslední lahve i krájecí nůž Walta Disneyho,“ lákají na nezvyklou cestu diváky pořadatelé.
„Vypátral jsem objekty, které zosobňují klíčové momenty v naší historii, objekty, které byly u toho, když jsme se stali těmi, kým jsme, když nastaly politické kalamity, které nyní v Evropě zažíváme. To vše jsem v těchto předmětech odhalil. Chtěl jsem vymyslet novou konfiguraci pro tyto události, nejen novou krajinu, ale i nové dějiny,“ říká k představení De Buysser.
Architekt fiktivní historické krajiny, která opouští vyšlapané cesty historie a beznadějné kolotoče našich historických pokusů o něco lepšího, uvede v tento pátek Arše též svou hru o zahlcenosti našeho světa informacemi a o nemožnosti vymazat stopu své existence v kyberprostoru nazvanou Book Burning (o hře více zde).
Divadlo buduje vztah
„Pokud chcete, aby současné divadlo soutěžilo s technologickou dokonalostí soudobé hudby nebo filmu pokusem o podobnou míru komplexity, tak prohrajete,“ tvrdí vlámský umělec. „Jedinečnost divadla spočívá v jeho budování společenství v konkrétní chvíli, v síle budovat vztah, kontaktovat diváky přímo,“ vysvětluje De Buysser důvod, proč odmítá vystupovat ve velkých sálech. „Dvě stě nebo tři sta diváků je podle mne maximální počet osob, s nimiž mohu mít osobní kontakt a zakoušet pocit, že jsme spolu,“ dodává.
Představení, které se stalo událostí vlámského divadla roku 2012, má koprodukční premiéru v plánu na 25. a 26. října v Divadle Archa. Je uváděno anglicky s českými titulky.
.