Richard Krajčo & Kryštof

Richard Krajčo & Kryštof | foto: EMI

Krajčo ponořil Kryštofa do hitového Rubikonu

  • 14
Kapela Kryštof se vymanila z deprese Mikrokosmu a vnořila se do přece jen veselejších vod Rubikonu. Ale i nové album skrývá temná místa.

Jen bláhový posluchač by mohl očekávat, že se lídr Kryštofa, zpěvák a kytarista Richard Krajčo neohlédne za mediálně propraným a již rozvedeným manželstvím s Ivou Frühlingovou.

Byť se to ne každému líbí, vždy zpíval o svém vnitřím rozpoložení a vztazích, a písně slouží jako zakódované zrcadlo učité etapy jeho života.

Písně ovlivněné Ivou patří na Rubikonu k nejsilnějším. Jako první - hned po vydání předchozí desky Mikrokosmos - vzniklo Chmýří, plné slov o milování. To ještě vše vypadalo optimisticky, ale jen pár měsíců.

"Zastřeno, zrušeno, ztlumeno," zpívá Krajčo v gradující baladě Lampion, který napsal jako bezprostřední reakci na rozchod. Tíživou atmosféru výstižně vykreslují syntezátorové smyčce, až se zdá, že hraje symfonický orchestr.

V Jízdě v protisměru zase kapela vsadila na vrstvení kytar a la Radiohead. Po minimalistickém akustickém začátku začne v půli skoro sedmiminutové písničky nervně vyklepávat piano, ozvou se "rozjeté" dechy, a člověk je zralý na mašli.

Rubikon je ovšem převážně optimistické album, jak kapela predikovala. Otevírá ho Potok lávový se smyčcovými hrátkami a bublavým filmovým fender pianem Ondřeje Brzobohatého, letní hit k jízdě kabrioletem v serpentinách nad Cannes.

Revizor, písnička pro všechny černé pasážéry nejen z Brna, je pro změnu ovlivněn divadlem, a to nejen díky příběhovému textu Pavla Studníka, ale i hostování herečky Danicy Jurčové. Z odsýpající balkánské dechovky, jež v refrénu dá vzpomenout na Dana Landu, by mohlo být výtečné koncertní číslo.

Krajčo si na Rubikonu znovu hraje se slovy, i když si tentokrát nechal výrazně pomoci. Tomáš Roreček se podílel hned na šesti textech, které jsou vybroušeny do celistvé podoby, a to včetně Sněhurek, v nichž se zdařile zhostil rapového partu nadějný tuzemský "hiphopman" Marpo.

Nechybí samozřejmě vyložené hity. Titulní Rubikon, inspirovaný Krajčovou novou přítelkyní Martinou Poulíčkovou, si už v létě kapela odzkoušela na festivalech a rádia jej nasadila do nejvyšších rotací. Podobné ambice má i Svědomí s vyznáním: "Znám pár přístavů a pocit mám, že přesto ztroskotávám..."

Pochyby, ovšem zcela jiného druhu, obsahuje i balada Kryštof, úplně první Krajčova písnička z roku 1994, která na Rubikonu působí nepatřičně, hlavně kvůli zařazení do první poloviny desky, kam se svým utahaným táborákovým vyzněním moc nehodí.

Daleko lépe dopadly dvě legrácky, které na konci obklopily těžkotonážní Jízdu v protisměru. Ostravaczech je v aranžmá poctou The Beatles a textem vodou na mlýn moravských patriotů, V První veselé si pak Kryštof utahuje sám ze své tvorby.

Kryštof se po třech studiových albech obešel bez známého producentského jména (Krajčo se podělil o dohled se slovenským duem Slavo Solovic a Milan Adamec) a přebrodil se se ctí hudebním Rubikonem, odkud vylovil pár nových hitů a výtečné album, na němž se nebojí využít rockové prvky s dusající elektronikou či jazzovými postupy.

Protože čísla o prodejích alb nelze v dnešní době brát jako adekvátní měřítko popularity, napoví o oblíbenosti Krajča a jeho kapely velké listopadové turné. Šance přilákat plné haly s Rubikonem jen rostou.

KRYŠTOF - Rubikon
Escape/EMI, délka CD 46:03
Nej skladby: Lampion, Svědomí, Jízda v protisměru

Hodnocení iDNES.cz: 90%