Koncert Owena Palletta v pražské Meetfactory (5. srpna 2013)

Koncert Owena Palletta v pražské Meetfactory (5. srpna 2013) | foto: Andrea Petrovičová, fullmoonzine.cz

RECENZE: Owen Pallett vypustil do sálu zpěvné ptactvo svých smyčců

  • 0
Kanadský multiinstrumentalista Owen Pallett předvedl v pražské Meetfactory svou alternativní symfonii. Žádaný skladatel, který je nejznámější pro svou spolupráci s Pet Shop Boys, Linkin Park, The National nebo Arcade Fire, opět dokázal, že nejsilnější je ve své vlastní tvorbě, kde může naplno rozvinout svůj talent.

Pallett své koncertní turné věnuje nové desce In Conflict, která vyjde ještě letos. Právě proto zařadil do svého setu poměrně dost čerstvého materiálu, který vkládal mezi známé melodie třech předchozích alb.

Kanadský skladatel vyrostl na klasické hudbě a své vzdělání nezapírá na albech ani naživo. Téměř každou skladbu staví od prvních neznatelných tónů, aby se v jejím průběhu vygradoval až do finální hradby zvuků. 

Dokáže to přitom na klasické "rádiové" čtyřminutové stopáži.

Jezdí k nám zjevně rád. Byl tu už počtvrté a stejně jako tři roky staré album Heartland, i to nové nese českou stopu. Část totiž nahrával s Českou filharmonií.

Nové skladby bez zívání

Pallett si sebou tentokrát přivezl kytaristu a bubeníka. Na jeho tvorbu je to však pořád trochu málo hudebníků na tolik "muziky". Pallett si krom toho, že zpívá a hraje na klávesy, totiž vypomáhá ještě smyčkovacími pedály. Těmi předchozí zvuky nabírá a rytmicky opakuje v pozadí, zatímco už do sálu dávno zní další sólo. Právě práce s těmito pedály a ladné vrstvení zvuků ho proslavilo mezi odborným publikem.

Jeho největší zbraní jsou ale elektrické housle, jež pouštěl z rukou jen výjimečně. Ať už na ně hraje, buší, brnká prstem či jen tak skřípe smyčcem o hranu, dokáže skladbu v pravý čas vynést až do výšin. S každým houslovým sólem se navíc zahledí do stropu haly tak poutavě, jako by tam ze svého nástroje doopravdy vypouštěl zpěvné ptactvo z nějaké klece.

Owen Pallett

90 %

předkapela: Buke and Gase (USA)

Praha, Meetfactory, 5. srpna 2013

To, že pondělní publikum polovinu jeho setu neznalo, nebylo vůbec na škodu. Jeho hudba dokáže dokonale vtáhnout do děje a rozhoupat posluchače na první i několikátý poslech. Klasická koncertová situace, kdy návštěvníci poslech nových věcí odzívají či využijí k cestě na bar, aby byli včas na ten svůj hit, se tak nekonala. Pallett nikoho ze sálu nepustil.

Lewisovo tričko i bizarní ovečka

Finále koncertu se však neslo plně ve znamení toho nejlepšího z předchozích tří desek. Vrcholem večera byla krátká, ale o to poutavější This Is The Dream Of Win And Regine, tedy skladba z prvního alba, jež Pallett natočil ještě pod pseudonymem Final Fantasy.

Nemenší zvukovou (doslova) kakofonií byl singl Lewis Takes Off His Shirt z dosud posledního alba Heartland. A v přídavku došlo i na hravou This Lamb Sells Condos, kde kanadský multiinstrumentalista ukázal, že stejně jako s hudbou si umí hrát i se slovy. Ostatně, kdo by odolal ovečce obchodující s nemovitostmi? Text skladby je ovšem dost bizarní.

Křehký Pallett ani naživo neskrývá, že si tak trochu žije ve vlastním jakoby jemném světě. V kombinaci s jeho skladbami to ale jeho přednesu dodává na opravdovosti a jeho tvorbě na výjimečnosti.