Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Komorní i velkolepý Rachmaninov

aktualizováno 
- Sergej Rachmaninov je znám jako autor velkých klavírních koncertů a mnoha menších klavírních skladeb - pro ně je charakteristická bohatá klavírní sazba, monumentalita hudebních myšlenek a široký, pozdně romantický záběr. Tak jako mnoho dalších ruských skladatelů se však věnoval i komorní písni, jejíž tradiční odnož se v devatenáctém století začala označovat jako romans. Nyní přichází na trh nahrávka dvaceti Rachmaninovových písní v podání slovenského basisty Sergeje Kopčáka s doprovodem Mariána Lapšanského; je to vlastně studiový záznam jejich jarního recitálu v Rudolfinu.
Kopčák patří v současné době mezi přední představitele východní basové tradice, jak ji vytvořili Rus Fjodor Šaljapin nebo Bulhar Boris Christoff. Sám Kopčák studoval v Sofii a jeho hlas je ideálním nástrojem pro ztvárnění Borise Godunova nebo Mefista. Nechybějí mu síla a přesvědčivost výšek, démonický přídech a vznešená barva vokálu. Tyto přednosti se však dají využít především v opeře. Na písňovém poli se Kopčák musí značně omezovat, svůj silný hlas ztišovat a jeho plné rozvinutí šetřit pro nejvýraznější hudební vrcholy. Právě Rachmaninovovy romansy jsou pro Kopčáka asi nejschůdnější částí písňového repertoáru: poskytují mu plochy rusky melancholické a odevzdané (píseň Odpočiňme si), místa s herecky vděčnou dialogickou strukturou (Včera jsme se potkali), ale i oné velké hlasové gradace (O ne, prosím neodcházej).
Zvláštním číslem disku je dlouhá prokomponovaná píseň Osud. Text tu není pouhým lyrickým zastavením, ale náladovým příběhem, který poskytuje víc prostoru pro Kopčákovo výmluvné vypravěčství. Podobně jako v mnoha jiných písních i zde Rachmaninov obdařil klavírní part virtuozitou a sentimentem známým z jeho skladeb pro klavír. Marián Lapšanský dostál pověsti vynikajícího doprovazeče a svůj zaplněný part nechal plně rozehřmít jen tam, kde se i přes něj Kopčák prosadil. Snímek proto balancuje na pomezí skromně komorního projevu a velkolepé zvukové přehlídky. Svůj díl na tom nese jak Rachmaninovův překypující skladební styl, tak Kopčákovo operní umění.

Sergej Rachmaninov: Písně

Sergej Kopčák - bas
Marián Lapšanský - klavír

CD, 57 minut

Vydala firma Ultraphon

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mezi hlavní hvězdy 14. ročníku festivalu patřili američtí Ghostface Killah.
Šestnáctý Hip Hop Kemp uvítá legendu. Peníze v hotovosti nepotřebujete

Po multižánrovém Rock for People se do Festivalparku v Hradci Králové stěhuje úzce zaměřená přehlídka Hip Hop Kemp, největší svého druhu v Česku.  celý článek

U2 na koncertu v Paříži 7. prosince 2015
Našli konečně U2 klíč k Trumpovi? Desky vydají i Starr nebo Plant

V polovině září vydá Ringo Starr novinku Give More Love, původně zamýšlenou jako coutnry album. Během podzimu se dočkáme i alba od Roberta Planta a před...  celý článek

Robbie Williams (Letiště Letňany, Praha, 19. srpna 2017)
RECENZE: Robbie Williams stále boduje v popové těžké váze

Sobotní koncert Robbieho Williamse na pražském Letišti Letňany byl ukázkovou popovou show ze staré školy. Hvězdný britský zpěvák skutečně zpíval, kapela hrála...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.