Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KomiksFEST! se blíží, nejvíc nominací na ceny má Gottwald versus Slánský

  17:00aktualizováno  17:00
Tuzemská komiksová scéna se mění. Po umlčování během totality a váhavých 90. letech se po roce 2000 zformovala generace sebevědomých tvůrců. A generace čtenářů, kteří se za čtení komiksů ani v nejmenším nestydí. Ve středu se obě skupiny protnou na devátém ročníku KomiksFESTu.

Z komiksu Češi 1952 (Kosatík-Mašek) | foto: Mladá fronta

Čeští komiksoví vydavatelé, tvůrci i čtenáři dnes tvoří výrazně spojité nádoby, často se tyhle skupiny překrývají. Podle střízlivých odhadů je dnes u nás komiks ale stále výsadou zlomku čtenářů, což jsou řádově pouhé tisíce potenciálních zákazníků.

Znamená to mimo jiné, že u nás vznikají především náročnější a alternativnější komiksy – prostě už předem je jasné, že na komiksu nikdo nezbohatne, takže není nutné dělat kompromisy kvůli masovému čtenáři.

Čtěte v sobotu

Z komiksu Češi 1952 (Kosatík-Mašek)

O současnosti českého komiksu čtěte v příloze MF DNES Scéna

Na mainstreamové publikum útočí tuzemská komiksová scéna jen v ¬ ojedinělých případech – zmiňme především slavného Aloise Nebela a jeho filmovou verzi. Komiks dnes reálně uživí ještě méně autorů, než je tomu v případě beletrie.

Mezi ty, kterým se daří, patří třeba David Černý, kterého znají čtenáři jako autora Jelit z teenagerského časopisu Bravo. A zájem je i o didaktické komiksy - ostatně rekordní čtyři mominace na žánrovou cenu Muriel má letos titul spisovatele Pavla Kosatíka a Češi 1952: Jak Gottwald zavraždil Slánského. V každém případě - tohle médium se už jednou provždy zbavilo nálepky volnočasového čtení pro děti.

Ostatně není důvod vnímat komiks jako něco cizorodého, co do naší kultury možná tak úplně nepatří, ve skutečnosti je jeho česká tradice delší než sto let. První moderní komiksy s promluvovými bublinami se tu objevily nejpozději v roce 1905 a autoři jako Josef Lada nebo Ondřej Sekora už za první republiky vytvořily komiksové práce, které jsou dodnes živé.

Potíž je ale v tom, že u nás byla opakovaně narušovaná kontinuita. Zatímco třeba v Belgii vyrůstá od čtyřicátých let každá nová generace na Tintinovi, u nás byl přirozený vývoj přetrhnutý čtyřicetiletým obdobím komunismu.

Před druhou světovou válkou vznikala řada humorných i satirických obrázkových seriálů určených dospělým, po roce 1948 byl ale komiks nejprve úplně zakázán a později mu byla vnucena pozice podřadné součásti literatury pro děti.

Komunisté měli obecně problém s popkulturou, snažili se ji zpacifikovat, protože cítili, jak silný vliv může mít na masy. Po Listopadu se paradoxně moc nezměnilo. Až kolem roku 2000 se zrodil časopis AARGH! pojmenovaný podle „zoufalého hrdelního výkřiku“ z komiksové bubliny.

Patří mezi fanziny, jež psaly historii svého média. A byl to jeho spoluzakladatel Tomáš Prokůpek, který pak také vymyslel označení Generace nula - tedy termín, jenž se vžil coby jméno pro skupinu zlomových tvůrců, kteří dali českému komiksu současný nový směr.

Muriel 2014 — nominace

Nejlepší původní scénář
Candide 1: Král Bulharů, Karel Jerie (BB/ART)
Češi 1952 #5: Jak Gottwald zavraždil Slánského, Pavel Kosatík (Mladá fronta)
Fanouš: Po záhadných stopách tajuplna, Dan Černý (Novela bohemica)
Nejlepší původní kresba
Candide 1: Král Bulharů, Karel Jerie (BB/ART)
Divočina, Mikuláš Podprocký (Argo)
Češi 1952 #5: Jak Gottwald zavraždil Slánského, Vojtěch Mašek (Mladá fronta)
Nejlepší původní kniha
Candide 1: Král Bulharů, Karel Jerie (BB/ART)
Divočina, Mikuláš Podprocký (Argo)
Češi 1952 #5: Jak Gottwald zavraždil Slánského, Pavel Kosatík, K: Vojtěch Mašek (Mladá fronta)
Nejlepší zahraniční kniha
Sandman: Věčné noci, Neil Gaiman, K: Barron Storey, Frank Quitely, Glenn Fabry (Crew)
Alanovo dětství, Emmanuel Guibert (Meander)
Borgia, Alexandro Jodorowsky, K: Milo Manara (Crew)
Staří mistři, Nicolas Mahler (Archa)
Nejlepší krátký komiks
Sestřelen, Václav Šorel, Michal Kocián (in Generál Fajtl)
Oskar Ed: Oci – Branko Jelinek (in Arargh! 13)
Bruselský nepříběh, Tomáš Kučerovský (in Aargh! 13)
Nejlepší překlad
Alanovo dětství, Alena Jurionová (Meander)
Borgia, Richard Podaný (Crew)
Calvin a Hobbes, Richard Podaný (Crew)
Přínos českému komiksu
Výstava Hommage a Kája Saudek
comicsdb.cz
komiksarium.cz
Nejlepší lettering
Macanudo, Marek Naglmuller (Meander)
Candide, Karel Jerie (BB/Art)
Češi 1952 #5: Jak Gottwald zavraždil Slánského, Vojtěch Mašek (Mladá fronta)
Nejlepší strip
Arnošti, Tomáš Kučerovský (Nový prostor)
Hovory z rezidence Schletfreund A2, Džian Baban, Vojtěch Mašek (A2)
Kustodka Květa, Tomáš Končinský, Františka Lachmanová (artalk.cz)







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.