Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro český komiksový trh jsou typičtí „ochutnávači“, tvrdí nakladatel

  13:57aktualizováno  13:57
Komiks se jako svérázná literárně-výtvarná forma už zcela etabloval na domácí kuilturní scéně. Vždycky tomu ale tak nebývalo. Jací čeští čtenáři komiksů byli a jací jsou dnes? Co je zajímá?

Z komiksu Simpsonovi - Příběhy ze záhrobí

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

Stejné otázky jsme položili dvěma předním komiksovým nakladatelům. Včera odpovídal Václav Dort z nakladatelství Comics Centrum (jeho odpovědi najdete zde), dnes je hostem iDNES.cz Jiří Pavlovský z nakladatelství Crew. To si získalo popularitu jak knižními a časopiseckými řadami pro dospělé, tak i pro děti. Vlajkovou „intelektuální“ lodí nakladatelství je pak edice Mistrovská díla evropského komiksu.

Čtěte v sobotu

Z komiksu Borgia

O českém komiksovém trhu čtěte v příloze MF DNES Scéna

Lze nějak „rozfázovat“ český trh s komiksy po roce 1989?
Je to divadelní hra o třech obrazech. První by se dal nazvat prostě odporem. Komiksy prodávaly pouze speciálky a většina normálních knihkupectví je odmítala brát jako něco podřadného. Později nastala éra módy, kdy bylo „in“ číst komiksy a mít na ně názor. Dnes bych řekl, že je situace už normální. Vychází opravdu hodně komiksů všech možných druhů a lidé si už mají z čeho vybírat, co chtějí číst. Každý si najde to, co mu sedne.

Došlo za poslední cca rok k nějaké podstatnější změně na tomto trhu?
Stalo se něco, co dokázalo, jak velké následky mohou mít zdánlivé maličkosti. V minulých letech se knihkupečtí zloději zaměřili na komiksy jako oblíbenou komoditu a začali je krást ve velkém. Knihkupectví proto začala komiksy schovávat a zamykat za sklem, čímž se k nim lidé nemůžou dostat a prohlédnout si je, takže samozřejmě klesly prodeje a to otřáslo většinou vydavatelů. Pokud chtěli přežít, museli hledat nějaké další způsoby propagace a prodeje. I my jsme začali mnohem více tlačit na propagci a mnohem více zvýhodňovat náš internetový obchod.

Fotogalerie

Jaké jsou současné čtenářské preference v komiksu z hlediska vašeho nakladatelství a případně i obecně?
Samozřejmě vedou věci z kategorie „pro celou rodinu“. Garfield, Simpsonovi, Calvin a Hobbes... A pak na druhou stranu „náročnější“ tituly. Jak scenáristicky, tak malířsky. Obrovský úspěch teď máme kupříkladu s řadou Mistovská díla evropského komiksu, kdy se knihy vyprodávají opravdu bleskovým tempem. A do třetice je tu pak manga, což je momentálně obrovský fenomén. Generace, které dříve četly Batmana či Spider-Mana, čtou dnes Naruta či Útok titánů. Ale díky tomu, že máme hodně úspěšné tituly, můžeme vydávat i věci, které prostě považujeme za skvělé... a dát čtenářům čas, aby si tyhle komiksy našli. To je případ třeba Skalpů, drsné kriminálky z indiánské rezervace, Mýtů, nepohádkového příběhu pohádkových bytostí uvízlých v naší realitě, či temného Lucifera.

Z komiksu Blacksad

Z komiksu Blacksad

Jaký je nejúspěšnější komiksový titul vašeho nakladatelství vůbec a jaký za poslední rok?
Tak nejúspěšnějším titulem je momentálně Bart Simpson. A myslím, že ten ani zdůvodnění nepotřebuje. Garfielda také stále dotiskujeme. Z dospělejších sérií kraloval Sandman a momentálně ho dotahuje zombiárna Živí mrví či komiksy ze světa Zaklínače. Z mangy pak vládne mystický thriller Zápisník smrti či postapokalyptický Útok titánů. Hitem byly opulentní evropské eposy typu Metabaroni, Borgia či Blacksad – opravdu nádherně kreslené komiksové knihy. Za ty (a nejen ty) jsme i získali několik cen Fabula Rasa, což je ocenění udělované přímo komiksovými fanoušky.

Je nějaká komiksová položka nebo celé odvětví, které na českém trhu výrazně chybí?
Možná snad nějaká pravidelná sešitová řada. V tomhle ohledu jsme sice uspěli s Bartem, ale byla to velká dřina... a můžeme říct, že s něčím méně známým bychom to raději nezkoušeli.

Z komiksu Borgia

Z komiksu Borgia

Existuje nějaké ryze české specifikum v přijímání komiksu jako fenoménu oproti západní Evropě a Spojeným státům?
I když už zdaleka není přijímaný tak negativně, jako když jsme začínali, přece jen na lidi stále hodně působí cena. Komiksy jsou, díky barevný stránkám a dalším nákladům, přece jen dražší než normální knihy. Možná i díky tomu je u nás hodně „ochutnávačů“. Lidí, kteří si koupí první díl, líbí se jim... ale když mají už za něco utratit peníze, sáhnou spíš po něčem novém, po něčem, co ještě nečetli. Vědí, o čem komiks zhruba je, udělali si přehled, takže proč by kupovali i dvojku? Je to pochopitelné, ale díky tomu je u nás, ve srovnání s ostatními zeměmi, nejvyšší pokles prodejů mezi jednotlivými díly. Což znamená, že pokud chceme jet delší sérii, je nutné udělat prvního dílu opravdu hodně a stále ho dotiskovat a nabírat pořád nové čtenáře, abychom ten pokles nějak vyvážili.

Co vaše nakladatelství plánuje nejzajímavějšího na nejbližší dobu a co si od toho slibuje?
Tak s tím slibováním je to celkem jednoduché. Od všech komiksů si slibujeme, že se lidem budou líbit a že je budou kupovat. A chystáme toho opravdu hodně. Koneckonců, blíží se Vánoce. Asi největší peckou bude Druuna – další evropská klasika, kde vydáme komplet první trilogii v jedné knize. Vyjde také druhé Zero, špionážní thriller Aleše Kota, českého autora, který momentálně píše pro největší americká vydavatelství, či Mezi řádky, které jsme už vyzkoušeli v magazínu Crew. Je to skvělá městská fantasy o tom, jak svět literatury ovlivńuje naší realitu. Hodně inteligentní a promyšlený komiks. Půjdeme i do české tvorby – Michal Suchánek nakreslil opravdu neuvěřitelný komiks podle povídek Ondřeje Neffa. Bude se jmenovat Děsivé radosti a je to věc na světové úrovni. Také bude akční manga Gunsmith Cats, patnáctá kniha z hitové série Živí mrtví (o dost lepší než seriál, který podle ní vznikl), Batman, Usagi Yojimbo, Gantz, Naruto, Bleach, Útok titánů, Garfield, Simpsonovi a spousta dalších věcí. Neflákáme se a už chystáme spoustu pecek na rok 2016.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.