Rapeři Řezník, Hrobka a Pitva stanuli v roce 2001 před soudem kvůli videoklipu. Soud je však osvobodil.

Rapeři Řezník, Hrobka a Pitva stanuli v roce 2001 před soudem kvůli videoklipu. Soud je však osvobodil.

KOMENTÁŘ: Nekorektní Řezník je ve výhodě, korektní slušnost totiž nudí

  • 97
Řezník až dosud pro valnou část národa představoval muže v bílé zástěře, jenž zručně naseká kotletky k obědu. Nyní s úžasem objevujeme existenci Řezníka, rapera, který: 1) byl jako nebohá oběť úzkoprsé cenzury vyřazen z Českého slavíka a 2) zpívá prasácké texty, za něž by zasloužil spíše svěrací kazajku.

Málokdo však kvalifikovaně rozhodne, která ze dvou možností platí. Protože málokdo jeho písně zná. Protože málokdo je zveřejní.

Past, kterou Řezník - ani jako první, ani poslední - tak mistrně nastražil, se jmenuje korektnost. Sám je nekorektní až až, tím si také získává okruh fanoušků, pro něž refrénový výkřik Drž hubu! zosobňuje odvahu uměleckého protestu. Ovšem Řezník zpívá daleko hrubší věci; paradoxně tak hrubé, že se ve společnosti uznávající jisté zásady slušného chování nedají ocitovat, aniž by se vytečkovaly, vypípaly či proškrtaly. Což by se, probůh, zase chápalo jako cenzura!

Český slavík 2013

Čert nám byl korektnost dlužen, jestliže nám brání pojmenovat nekorektnost. Groteskní ukázku předvedli v rozhlase, kde se Jaroslav Těšínský z pořadatelské agentury Slavíků snažil podložit své argumenty právě citací z Řezníkovy tvorby, načež ho redaktor nervózně přerušoval - Stačí, stačí, dost, děkujeme.

Jakápak cenzura, Martin Pohl zvaný Řezník rozhodně neúpí v železech. Zpíval o znásilňování žen, prodával trička s masovým vrahem Breivikem a nic se nedělo; povyk, který mu nadělá víc reklamy než újmy, nastal teprve kolem Slavíků. Přitom platí, že každá soutěž má svá pravidla, buď je člověk přijme, nebo bojkotuje, ale nehuláká o porušování svobody slova. Jestliže na hřišti sportovec urazí vulgárně protihráče, dostane trest, aniž zhrzené davy za jeho svatou pravdu vytáhnou do ulic. Tak proč by měl mít výjimku zrovna člověk, který v písni nabádá: "Držte huby všichni, teďka mluvim já"?

Přece protože je umělec. Jeho obhájci mluví o nadsázce, dokonce o terapii, neboť prý agrese v jeho písních odbourává agresi skutečnou a brutalita textů pouze nabádá k diskusi ve společnosti. Blabla, tak schválně, jakou veřejně užitečnou debatu asi může vyvolat píseň Ta holka v mým sklepě, v níž se - vedle "zcenzurovaného" - praví: "Drž hubu, ty svině... lehni, seš moje votrokyně... zhebni! ... budu tě řezat jako minule... až dožereš psí granule"?

Když se Řezníka v internetovém rozhovoru fanoušek ptal, co říká zvolení Kotleby na Slovensku, odpověděl: "Vůbec nevím, o čem mluvíš." Jistě, proč se starat, co se opravdu děje, když stačí šok. Nekorektní provokace je přece zajímavější než korektní... slušně řečeno, nuda.