Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kladivo na čarodějnice se rozjíždí pomalu, nejvíc vyniká záporný inkvizitor

  7:09aktualizováno  7:09
Muzikál Kladivo na čarodějnice se dá přirovnat k firemnímu večírku – poměrně dlouho trvá, než se všichni seznámí, jen tu a tam někdo řekne něco zajímavého, ale nakonec se zábava rozjede, a to včetně tance na stole.

Kladivo na čarodějnice - Zbyněk Fric v roli Lautnera - Praha, veřejná genrálka (27. dubna 2009) | foto: Stanislav PeškaČTK

Atraktivní téma inkvizičních procesů ve Velkých Losinách a v Šumperku na konci 17. století zinscenovalo nově otevřené pražské Divadlo Milenium. Jeho hlavní postavy jsou historicky doložené, počínaje inkvizičním soudcem Františkem Jindřichem Bobligem z Edelstadtu, jeho posluhovačem Hrbáčem, hraběnkou z Galle, obviněným děkanem Kryštofem Aloisem Lautnerem či jeho chráněnkou Zuzanou Voglickovou.

Ubohé "čarodějnice"

Příběh je prostý – inkvizitor Boblig přichází vymýtit čarodějnictví a při svém "božím" tažení se postupně zbavuje místních obyvatel. Mučením je donutí svědčit proti sousedům, jejichž majetek pak propadá na výlohy spojené s procesem. Jak prostě lze zbohatnout a užívat si moci.

A muzikálový Boblig si ji užívá s přehledem a vtipem – jeho opilecká scéna, kdy zpívá: "Já jsem přece ruka Boží, nástroj pozemský, víno, víno, zpěv, trochu se válet po ženský…", patří k tomu nejlepšímu z jinak poměrně chudé první půlky představení. Z pokračování písně je patrné, že tady si autor textů Jan Krůta psaní užíval.

Kladivo na čarodejniceKladivo na čarodejnice

Naopak kladným postavám se slova hledají jen těžko a až příliš často se uchýlí k banalitám typu "Jen láska nad zázraky vírou neklesá…". I kvůli tomu stojí v pozadí.

Začátek představení je ve znamení efektní projekce na několika plátnech, které spolu s temnou hudbou navozují atmosféru doby a honů na čarodějnice. Na scéně se poté postupně objevují všechny důležité postavy a nastiňují své role. Přitom se zpívá, ale také dost mluví a bohužel i postává.

Děj se táhne. Silnější jsou hromadné scény. Pomáhají i zdařilé dobové kostýmy a mnišské kutny s kápí. Pokud však nejsou na pódiu postavy v doprovodu company, působí téměř osiřele – až na výjimky, jakými jsou záporní hrdinové farář Schmidt v podání Jana Kříže nebo Boblig Radima Schwaba, kteří svým zpěvem ovládnou prostor.

Je to dáno i hudbou Pavla Holého a Milana Levého. V představení mají mnohem výraznější party muži než ženy. Ty jsou z větší části odkázány na romantické duety, a tak jejich výkony často vyznívají unyle. První opravdu chytlavé taneční vystoupení doprovázené efektním otevřením jeviště, kde vynikají i kostýmy tanečníků-démonů, přichází hodinu a čtvrt po začátku představení. A pak následuje přestávka.

Kladivo na čarodejnice - Sisa Sklovská jako hraběnka

Druhá půlka muzikálu se nese ve znamení rocku a má svižný spád. Bohužel hudba občas přehluší slova písní, když mají zpěváci slabší chvíli. Přesto se zdá, jako když se zde režisér a choreograf Ladislav Beran snažil dohonit všechno to, co v první části chybělo, včetně slušných tanečních scén. Mučení střídá proces, vážnost situace občas protkne i povedený vtip, ačkoli se nad všemi vznáší stín smrti.

A spolu s Hrbáčem si i divák nemrava přijde na své při hledání čarodějnického znamení na odhaleném ženském těle. Vše vrcholí finální scénou, ale pak jako když utne. Ke kladům přičtěme, že muzikál nekončí happy endem, ale pravdivě znázorňuje historickou událost.

Po třech hodinách a zdařilejší druhé půlce odchází divák z divadla s pocitem, že nakonec dostal vše, co asi mohl očekávat.

MAREK KOŽUŠNÍK - Kladivo na čarodějnice
Divadlo Milenium, Praha, režie: Ladislav Beran, premiéra: 30. dubna 2009, 180 minut
Hodnocení MF DNES: 60 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Petr Pelzer jako Pavel Tigrid v televizním projektu České století
Zemřel Petr Pelzer, hlas Gandalfa. Zahrál si v Helimadoe či Učiteli tance

V šestasedmdesáti letech zemřel dlouholetý herec Národního divadla Petr Pelzer, poslední roky působil i v Divadle Na Jezerce. Filmoví diváci jej znají z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.