King Crimson hrají pro přemýšlivé publikum

Praha - 17.6. 1976 - Britská skupina King Crimson, která dnes vystoupí v pražském Kongresovém centru - Paláci kultury, hraje podle bubeníka Billa Bruforda propřemýšlivé posluchače. V České republice se jich našlo dost na to, aby byl Kongresový sál zcela vyprodán. "Chodí na nás staří i mladí," říká Bruford o věkovém složení publika. A ti mladí prý vypadají hodně dospěle. "Možná to souvisí s tím," uvažuje Bruford, "že King Crimson nejsou jenom o hudbě. Je to také způsob života.

Britská skupina King Crimson, která dnes vystoupí v pražském Kongresovém centru - Paláci kultury, hraje podle bubeníka Billa Bruforda pro přemýšlivé posluchače. V České republice se jich našlo dost na to, aby byl Kongresový sál zcela vyprodán. "Chodí na nás staří i mladí," říká Bruford o věkovém složení publika. A ti mladí prý vypadají hodně dospěle. "Možná to souvisí s tím," uvažuje Bruford, "že King Crimson nejsou jenom o hudbě. Je to také způsob života. Naše publikum bere hudbu jako výzvu k otevřenosti a improvizaci." Skupina King Crimson, jejíž kořeny sahají do hloubi šedesátých let a kterou vede kytarový experimentátor Robert Fripp, se vracela na scénu v jakýchsi periodách. Tu první charakterizuje album In The Court Of The Crimson King, vydané v roce 1969. Umělecky orientovaný rock fascinoval posluchače hloubkou, meditativností, košatostí i patosem. Nejen pro svoji melodickou přitažlivost, ale také zásluhou jasně zářící originality se deska dostala vysoko do komerčních hitparád. V nich se ovšem během sedmdesátých let zabydlely spíše kapely jako Yes nebo Genesis, jimž Fripp začal říkat dinosauři a které svými propracovanými kompozicemi vytvářely jakousi rockovou vážnou hudbu. King Crimson dělali vlastně totéž, ale byli mnohem revolučnější: více čerpali z evropské klasiky, volného jazzu, hledali nové škály zvuků. Umělecky nejsilnější éru King Crimson, ke které se jako k životodárnému zdroji obrací poslední deska skupiny nazvaná Thrak, korunuje sedm alb, zvláště pak tituly Starless And Bible Black a Red. Robert Fripp v roce 1974 kapelu, ve které se vystřídala řada známých muzikantů včetně Grega Lakea či Johna Wettona, rozpustil, protože ji považoval za vyčerpanou. Asi nechtěl, aby se King Crimson stali jedním z mnoha rockových dinosaurů. K projektu King Crimson se Fripp, který mezitím hostoval na deskách Talking Heads, Davida Bowieho či Petera Gabriela, vrátil na začátku osmdesátých let. Nově koncipovaná kapela, v níž se objevil kytarista a zpěvák Adrian Belew, vstřebala minimalismus i punk a stejně jako před deseti lety naznačila na albu Discipline směr, kterým se bude vývoj moderní hudby ubírat. I tato sestava se v roce 1984 rozešla, zatímco Fripp koncertoval a nahrával výtečné desky například se zpěvákem Davidem Sylvianem. Zatím poslední renesance King Crimson přišla loni, kdy se skupina přihlásila s deskou Thrak, jejíž živou podobu zřejmě předvede na pódiu pražského Kongresového sálu. Podle Bruforda skupina rovněž připomene své první album, skladby z desek Larks' Tongues In Aspic či Red, včetně několika kompozic z přelomového alba Discipline nebo alba Three Of A Perfect Pair, natočeného před druhým velkým rozchodem. "Nacvičili jsme si asi čtyřiadvacet písní," prozrazuje Bruford. Všechny by se do zhruba dvouhodinového programu nevešly, protože kapela bude také improvizovat. Bruford se na to těší. "Přivítal bych, kdybychom kolektivních improvizací dělali ještě víc," říká. V koncertní sestavě King Crimson, která do Prahy včera přicestovala z německého Chemnitzu, vedle Frippa a Belewa figurují dva baskytaristé Tony Levin a Trey Gunn. King Crimson mají rovněž zdvojené bicí, na které hrají Bruford a Pat Mastelotto. Z Prahy pak zamíří King Crimson do východoslovenského Prešova.