Pokud se některá ze scén o svou budoucnost nemusí obávat, pak nejspíš Komická opera. Současnost reflektující režijní postupy, důsledná práce s herci, seriózní hudební úroveň, uvádění oper v německých překladech, to všechno tvoří nezpochybnitelný umělecký program.
Odpovídá mu i inscenace Händelova Oresta, v němž je antický námět o krevní mstě a vině zpracován do sledu tří desítek virtuózních árií.
Pěvecká exhibice v krinolínách je však to poslední, co by se od Komické opery dalo čekat. Režisér Sebastian Baumgartner přesunul děj z Tauridy na současný Krym, do posttotalitního světa, v němž jsou vztahy pokřiveny a lidské potřeby se omezují na přízemní pudy.
V kostýmech převládaly džíny, bundy a neslušivé hadříky. A aby bylo v hledišti jasno úplně všem, recitativy doprovázeli u stolu s vodkou dva ruští námořníci na balalajku a tahací harmoniku. Ve spojení s barokní hudbou to bylo bizarní, ale svým způsobem originální.
Režisér vystačil s náznakem dveří, několika židlemi a videoprojekcemi. Balancoval sice na hraně parafráze a plakátové politické názornosti, ale výsledek přesto nepostrádal ucelenost a nepůsobil trapně.
Představení ovšem "táhli" zpěváci, mezi nimiž nebylo žádné slavné jméno, ale všichni měli dobře zvládnuté, znělé hlasy. Jelikož orchestr seděl vzadu na jevišti (souhra přesto neskřípala!), kontakt s publikem měli bezprostřední. Jejich pohybově-herecká vybavenost byla na úrovni, kterou u nás bohužel neznáme.
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL - Orest
Dirigent Christopher Moulds, režie Sebastian Baumgartner. Berlín, 20. října.
Hodnocení MF DNES: 70%