Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Když to Japonky pořádně rozjedou

  1:00
Kromě černo-žlutých bot hlavní hrdinky způsobil Kill Bill režiséra Quentina Tarantina popularitu ještě jiné komoditě. Tři zběsilé Japonky, které v prvním dílu doprovázejí masakr v Domě modrých okvětních plátků roztomilým Woo Hoo, jsou totiž skutečnou kapelou s deskami a koncerty.

Měl jsem možnost je začátkem toho měsíce poznat v berlínském Červeném salonku divadelní scény Volksbühne, symbolického centra levicového intelektuálství v Berlíně.

Kapela 5.6.7.8s hraje rock'n'rollové standardy. Revivalových kapel, žijících v domnění, že šedesátá léta ještě neskončila, máme doma habaděj.

Jenže Tarantinův hudební vkus souzní s jeho obecnou láskou k trashi a jeho cit způsobuje, že soundtracky jeho filmů jsou artefakty samy o sobě. Jedině on dokáže vybrat z obskurních surfařských kompilací kolekci, která z odtažité cool mládeže současnosti vyloudí dávný twist.

Bylo jen otázkou času, kdy Tarantino sáhne do Japonska, poněvadž tato země je - stejně jako on - fascinována vyprázdněnou popkulturou z USA. Ten východní stát i ten americký režisér dokážou s fanatickou oddaností posouvat kýč do naprosto bizardních souvislostí a tvarů.

Ať je to fenomén karaoke nebo postarší rockerky v šatečkách z maturitního plesu v Pomádě vzývající prostoduchý americký kult mládí písněmi High School Witch a komolící Woolly Bully, ale i asijské rock'n'rolly jako Oriental Rock či Ki-Kya Shout.

Děvčata lehce nestíhají
Koncert v Červeném salonku Volksbühne byl světelně absolutně červený (včetně Leninova obrazu nad dýdžejským pultem) a hudebně punkový. Přestože kytaristka Ronnie "Yoshiko" Fujiyama a bubenice "Geisha-Girl" Salad své nástroje ovládají, basistka "Screaming" Chellio Panther i bubenice jsou nadobro falešné v backvokálech, anglický text nelze rozpoznat od japonského, zvuk nic moc.

Asi nervózní očekáváním děvčata nasadí právě hit Woo Hoo (původně od The Rock-A-Teens z roku 1959) příliš rychle, takže ho neustíhají...

Všechno to ujíždí, ale podstatné je, že to jede. S japonskou maniakálností a naivitou, jimiž 5.6.7.8s překonávají jistou mechaničnost, formalismus a ubohost repertoáru. Koncert ukázal spojnice mezi r'n'r, punkem a generací, která je na hybrid zvyklá a vyžaduje ho (Lucy Liu - Čínoameričanka hrající Čínojaponku), která sice naplno paří a je stržena, ale zároveň se sama sobě směje.

Ale stejně jako metaloví Darkness, pop art nebo Tarantino, tak také 5.6.7.8s berou svou adoraci pokleslosti vážně. Jinak by ty Japonky nikdy nepřečkaly oněch sedmnáct let mezi založením skupiny a rolí v Kill Bill.

Hodnota kuriozit
Nejde však jen o komerční vytěžení okamžité pozornosti, která se zaměřila na balíček produktů navázaných k exponovanému filmu. Koncert může posloužit jako vysvětlení Tarantinova posledního opusu.

Nejen proto, že - jak známo - staví rytmus scén podle předem vybraných písní, a nikoli naopak. Paralela záměru, kde nejde o nic jiného než postmoderní klip, koncentrovanou vizualitu a akci.

V tom Kill Bill 1 souzní s povrchní a svévolným americkým přijímáním aspektů jiných kultur, ale i s obdobným procesem v Japonsku. Tarantinovo manýristické gesto je drzé právě v odmítnutí aspirovat na něco jiného než na perfektní styl.

Účelem je být vědomě dutý a pompézní - a tím vtipný a osvobozující. O osobnost tu nejde, jde o variace ikon, postav z papundeklu, o poctu - asijským filmům u Tarantina a americkému r'n'r u japonské kapely 5.6.7.8s.

"Ve světě Kill Bill nejsou ženy tím slabším pohlavím. Mají stejné lovecké instinkty jako muži, stejné nutkání zabít nebo být zabit." Věta, která šla s uvedením Kill Bill, korigovala předpoklad, že nechat bojovat ženy je pouhým vnadným spojením agresivity a sexu.

Rock'n'roll coby testosteronová záležitost je také téměř výhradní doménou bílých mužů. To, že se v roce 2004 díváte na tři Japonky, z nichž dvě musely dávno překročit čtyřicítku, že si hrají na středoškolské Američanky a že svou vášní a nasazením posouvají rock'n'roll k punku, to vytváří distance rasové, kulturní, žánrové, genderové, věkové i dobové.

Tyto disproporce tvoří základ humornosti a dělají Japonsko i Tarantina tak zábavnými a zajímavými. A není za tím třeba hledat víc než přesně ten pobavený úsměv nad absurditou kuriozit.

Autoři:

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

  • Nejčtenější

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

5. května 2024  15:11,  aktualizováno  18:41

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

6. května 2024  12:28

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati

5. května 2024  16:55,  aktualizováno  23:01

Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

Izraelka postoupila do finále Eurovize i přes protesty. V Itálii s obřím náskokem

10. května 2024  11:32,  aktualizováno  11:41

Navzdory četným protestům proti účasti Izraele na letošním ročníku Eurovize postoupila zpěvačka...

RECENZE: Potřetí a naposled je tu Iveta, nejplačtivější ze všech řad

10. května 2024

Premium Nikdo neví, kdo jsem; už nechci, aby se mi smáli. Takovou zpovědí Ivety Bartošové zakončili tvůrci...

V Království Planeta opic varujeme před chybami lidstva, říká režisér Ball

10. května 2024  6:50

Nejen historie má tendenci se opakovat, ale také hollywoodská studia, která se tuze ráda vracejí k...

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...