Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Každá fotografie - i „narušená“ - může mít cenu

  1:00
Langhans Galerie Praha představuje radikálně "narušitelskou" tvorbu německého fotografa Hanse-Petera Feldmanna.

Dáma z harému - z výstavy v pražské galerii Langhans | foto: © Hans-Peter Feldmann

Základní úskalí a dilema při posuzování výstavy Foto německého výtvarníka Hanse-Petera Feldmanna (1941) v Langhans Galerii Praha je následující: jak neupadnout do jakékoliv krajnosti, ale zároveň nebýt názorově alibisticky "vyvážený", přičemž prostředkem tohoto alibismu může být i papouškovaná, myšlení pouze simulující, byť takzvaně korektní kunsthistorická hantýrka.

Běžný český návštěvník tuzemských fotogalerií – nevíme sice přesně, kdo to je, ba zda vůbec existuje, ale pracujme s touto hypotézou – bude zřejmě s údivem a s obtížně dohledávaným pochopením zírat na "lajdácky" černobíle oxeroxované reklamní snímky, na sbírečky porůznu sebraných záběrů z rodinných alb, na početné série fotek běžně gestikulujících lidí. A to i přesto, že asi už něco slyšel o konceptuální práci s fotografií, o zacházení s tímto médiem podle jiných měřítek a potřeb, než které ustavily tradiční dějiny fotografie.

Feldmann není fotograf v zavedeném slova smyslu; je tím, kdo s fotografií zachází. A je velmi důsledný při tázání se, co je fotografie, respektive co je – řečeno jeho rodným jazykem – das Bild, přičemž v němčině má toto slovo více konotací než český "obraz".

Je to stejně zvláštní. Už roku 1917 učinil Marcel Duchamp ze záchodové mušle "fontánku" a nejen tento jeho readymade, předmět vyňatý ze svých souvislostí, nýbrž i celý princip přenesení významu je dávno součástí dějin výtvarného umění. I český kunsthistorik Jindřich Chalupecký (1910–1990) vydal v roce 1982 samizdat "duchampovských meditací", které šestnáct let na to oficiálně publikovalo nakladatelství Torst.

Tento proces vnášení a vynášení předmětů do a z oblasti umění se ukazuje být u fotografie nejen silně "zpožděný", ale také hůře akceptovatelný, což příznačně odkazuje – to zde bez dalších podrobností konstatujme – k jedinečnosti fotografického média.

Jestliže tedy Feldmann se svým procesem "přenášení" fotografií začal v 60. letech, zdá se to být časné právě a jen z hlediska fotografie jako takové (a zejména pak českého přemýšlení o tomto médiu). Důslednost Feldmannovy metody "dekonstrukce" přináší paradoxní výsledek: prostota či dokonce prostomyslnost, svého druhu nevinnost a čistota jím prezentovaných snímků je tak absolutní, že neexistence jejich "uměleckého" smyslu vede k tázání, co je vůbec smyslem fotografování, ukazování, vystavování.

Feldmann tím kuje téměř nekonečný řetězec paradoxů, které obestupují i jeho. Například: není vystavování těchto "prací s fotografií" vlastně absurdní, není důležitější i zajímavější samotný princip a proces této práce, kdežto zveřejnění v galerii vždy vede k určité, třeba i protismyslné, kanonizaci? Jenže se dá namítnout: A kdo určuje, co je smysluplné, a co nikoliv?

Tyto úvahy snad čtenáři dostatečně naznačují, s čím se u Langhanse nyní může setkat. Významová elastičnost Feldmannových kreací neznamená, že tento druh výstavy je nehodnotitelný jinak než chápavým převyprávěním tvůrčí metody, či naopak jejím odvržením. Právě když přijmeme Feldmannův "režim řeči" a přisoudíme jeho přístupu pozoruhodný potenciál, vystoupí limity pražské prezentace.

Kurátor Karel Císař (1972) ji pojal jako průřez autorovým dílem; expozice předvádí tvůrce, který ve světě prožívá novou vlnu zájmu o své dílo, edukativně. Osvětová heslovitost výstavy však Feldmannově tvorbě odnímá nezbytně nutnou míru intimity a potlačuje procesuálnost jednotlivých fází jeho tvorby i cyklů. Oprávněnost a půvab jistých věcí – a ty Feldmannovy k nim patří – se naplno projeví až při jejich určitém množství. Kdežto u Langhanse se odehrává "zchlazená" ochutnávka redukovaná na informaci.

Logicky Feldmann vydal značné množství knih, neboť v celku publikace lépe, protože komplexněji a "nerušeněji", funguje smysl takovéhle "narušitelské" práce s fotografií, s obrazem, s uměním, s realitou.

HANS-PETER FELDMANN - Foto
Langhans Galerie Praha, Vodičkova 37, Praha 1. Kurátor Karel Císař. Výstava trvá do 25. února, otevřeno denně (kromě pondělí) 12–18 hod. K výstavě vyšla publikace Hans-Peter Feldmann: Foto. Text Karel Císař, 48 stran, cena v Langhans Galerii 290 korun. Přednášky a diskuse k výstavě se uskuteční 24. 1. a 14. 2. Více na www.langhansgalerie.cz.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku

21. dubna 2024

Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...

Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky

22. dubna 2024  7:52,  aktualizováno  9:48

Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

24. dubna 2024

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...

Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka

24. dubna 2024  8:35

Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album

19. dubna 2024

Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...

Příšera, sen i poezie. Divadlo o Toyen plánovala Steinmasslová tři roky

26. dubna 2024

Hned dvě představení věnovaná naší slavné malířce Toyen mají tuto sezonu premiéru v hlavním městě....

Audioknihou roku je životopis Agathy Christie. Zvláštní cenu získal Soukup

25. dubna 2024  16:49

Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se staly memoáry Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie...

RECENZE: Kdo není s Mirai kamarád, bude mít s jejich albem minimálně 69 problémů

25. dubna 2024

Premium Čtvrté album kapely Mirai nese opět japonský název Tomodachi, což znamená „kamarádi.“ Je hezké, že...

TRENDY V KLIPECH: Mirai rekapitulují, Brixtn vytáhli song z šuplíku

25. dubna 2024  12:22

Skupina Mirai ke svému desátému výročí vydala klip Easy, v němž rekapitulují své působení na...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...