Peter Fasching a Vladimír Javorský na zkoušce inscenace Kauza Schwejk / Der...

Peter Fasching a Vladimír Javorský na zkoušce inscenace Kauza Schwejk / Der Fall Švejk | foto: Michala Kášová

Schwejk promluví německy. A pak ho český Švejk přeloží

  • 0
Režisér Dušan D. Pařízek chystá ve spolupráci s rakouskou a německou divadelní scénou čtyřdílný projekt na motivy Haškova Švejka. Jeho hrdinu v něm staví před soud. Hra hra Kauza Schwejk / Der Fall Švejk bude mít brzy premiéru na vídeňském festivalu, u nás ji uvede pražské Studio Hrdinů.

Vzájemné výčitky, vysvětlování a obhajování války, kterou údajně nikdo nechtěl, i na to se zaměří kus, který jako poslední premiéru sezony nachystalo pražské Studio Hrdinů. Dvojjazyčná hra Kauza Schwejk / Der Fall Švejk v režii Dušana D. Pařízka bude první částí čtyřdílného koprodukčního projektu pražského Studia Hrdinů s prestižní vídeňskou přehlídkou Wiener Festwochen a německým divadlem Theater Bremen.

Režisér Dušan D. Pařízek na tiskové konferenci k chystané premiéře Studia Hrdinů (1. června 2015).

„Kauza Schwejk chce vyložit Haškův odkaz doslova a vytvořit psychologickou studii nadčasových fenoménů xenofobie, národního šovinismu i parazitování,“ uvádějí tvůrci.

Pařízek, který pravidelně pracuje pro přední divadla v Německu, Rakousku i Švýcarsku, švejkovský projekt původně připravoval ještě jako ředitel pražského Divadla Komedie. Tehdy ho však kvůli problémům s financováním realizovat nemohl. „Věci, které mají vzniknout, však nelze byrokratickým způsobem zastavit,“ okomentoval režisér.

Ve hře se objeví Jiří Černý, Vladimír Javorský, Ivana Uhlířová a čtveřice německojazyčných herců. Každý národ tak bude během přelíčení reprezentovat Haškem načrtnuté národní vlastnosti.

„Nesnáším americké filmy, kde musí několik amerických či australských herců předstírat, že jsou Germány a mluví nějakou hatmatilkou. Je to velká lež a my jsme chtěli být přesní,“ vysvětluje Pařízek, který vedle režie nachystal i scénu. „V Brémách a ve Vídni to budeme uvádět v němčině, mocenském jazyce habsburské monarchie, pražská repríza se promění,“ popisuje režisér. Německé dialogy si tak budou čeští herci vzájemně překládat přímo před diváky.

Martin Baum a Peter Fasching na zkoušce inscenace Kauza Schwejk / Der Fall Švejk
Ivana Uhlířová na zkoušce inscenace Kauza Schwejk / Der Fall Švejk

Haškův román už částečně v loňském roce zpracoval světoznámý režisér Robert Wilson pro pražské Stavovské divadlo. Pařízek se srovnání nebojí. „Prostředky jsou úplně jiné, půjdeme na dřeň tehdejších nadnárodních konfliktů a neschopnosti komunikovat v mocenském jazyce. Pro diváky bude zajímavé vidět úplně odlišný postup. Milerád si vyslechnu srovnání,“ říká.

Kauza Schwejk je tedy prvním dílem chystaného cyklu. „Podle mne nemůžete smysluplně v jednom večeru utopit všechny svazky románu. Řekneme, kdo je Švejk, zda je skutečně ruským špionem, diváci se dozvědí něco o rozkladu monarchie. V druhém ročníku pak můžeme navázat výpovědí Švejka před soudem a v příštích letech pak pokračovat dalšími náhledy. Třeba tím, jestli Hašek náhodou čtenářům nenabízí zašifrovaně svůj osud,“ nadhazuje Pařízek.

Her připravených na základě „stoletých“ děl středoevropských autorů poslední dobou přibývá. Inscenuje se Thomas Mann, Franz Kafka, Robert Musil. „Zabývám se touto literaturou od svého dětství. Otec, matka i děda mi neustále vnucovali knihy o dějinách střední Evropy, českou i německou literaturu. Já jsem vyrůstal s vědomím, jak se před první světovou válkou doplňovala česká, německá a židovská kultura, a to zejména tady u nás,“ říká Pařízek.

„Zcela logicky se k těmto autorům vracíme v době, kdy se připomíná první světová válka. Kafka onemocněl extrémně zbyrokratizovanou dobou. Děsí mne to, když používám mobilní telefon či kreditní kartu. On to totiž v malém popisoval už tenkrát, podával zprávu o té naší průhledné skleněné existencí, kterou může každý permanentně sledovat,“ upozorňuje Pařízek na nadčasovost oblíbených autorů. “A Hašek je stejný případ, podal vzácnou zprávu přímo z bojiště. Je důležité si tohle neustále připomínat. To není jenom otázka módy,“ dodává.

Inscenace bude premiérově uvedena v rámci Wiener Festwochen 11. června v prostoru vídeňského MuseumsQuartier. V české premiéře pak do Studia Hrdinů zavítá v listopadu.