Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Katrina Irmu na kolena nesrazila

  15:46aktualizováno  15:46
Loňský hurikán Katrina vyplenil New Orleans včetně domu tamní "Soul Queen" Irmy Thomas. Jen pár týdnů poté v nedalekém studiu natočila své nové výtečné album After The Rain.

Irma Thomas | foto: archiv

Předcházející sloupek Na okraj najdete ZDE

ALBUM TÝDNE
Irma ThomasIrma Thomas je ročník 1941, z čehož vyplývá, že v tom nejsprávnějším věku stihla rozkvět soulu a rhythm´n´blues šedesátých let. Sice nikdy nedosáhla takového komerčního úspěchu jako Aretha Franklin, ve svém neworleánském působišti (je ovšem rodačkou z Los Angeles) ale je a vždycky byla zpěvačkou číslo jedna.

Krátce po hurikánu Katrina šly krajem zvěsti, že Irma Thomas patří mezi pohřešované. Naštěstí byly nepodložené, zpěvačka v té době koncertovala v bezpečí v texaském Austinu, a tak mohlo vzniknout album, které patří v její diskografii posledních, řekněme, dvaceti let rozhodně k nejlepším.

Charakter alba After The Rain (Rounder/Classic) je trošku podobný dva roky staré comebackové nahrávce Irminy o rok starší kolegyně Mavis Staples Have A Little Faith. Vtip je v tom, že obě zpěvačky se prezentují ve zklidněnějším výrazu a ve "zvukovém prostředí", v němž mají značnou váhu akustické nástroje. Některé písně tak lze skutečně nazvat poněkud za vlasy přitaženým termínem "akustické rhythm´n´blues".

Kromě písní, vystavěných a la šedesátá léta na After The Rain znějí i skladby, ponořené mnohem hlouběji do minulosti, třeba tradicionály Make Me A Pallet On Your Floor a Another Man Done Gone či píseň potulného kazatele a klasika venkovského blues dvacátých let Blind Willieho Johnsona Soul Of A Man. Krásnou tečkou je Shelter In The Rain z dílny Stevieho Wondera, zazpívaná jen s klavírem.

Skvělý sound alba má bezpochyby na svědomí producent Scott Billington, který do studia pozval skutečný muzikantský výkvět, např. fenomenálního slidekytaristu Sonnyho Landretha, pianistu a varhaníka Davida Torkanowského, bubeníka Stantona Moorea či slavného bluesového kytaristu Coreyho Harrise. Ve spolupráci s nimi natočila Irma Thomas album, které je důkazem, že černá hudba žije i navzdory módám a přírodním živlům.

JEŠTĚ VYŠLO
Eric LindellSpojuje něco Irmu Thomas s bezmála o třicet let mladším kytaristou a zpěvákem Erikem Lindellem? Minimálně to, že je také rodem Kaliforňan a také mu učaroval New Orleans s jeho typickým hudebním potenciálem. Lindellovo album Change In The Weather (Alligator/Classic) by mohlo sloužit jako ukázka eklektické hudby, která se v Louisianě hraje dnes. Je v ní pochopitelně bluesová prapodstata, je však kořeněna rockem, funkem a klidně i reggae - zábrany se nestaví. A i když má Lindell ještě kus cesty k dosažení osobitosti před sebou, našlápnuto má pěkně.

Pressburger Klezmer BandZe zcela jiného soudku je album bratislavského Pressburger Klezmer Bandu, nazvané Mit Libe.../S láskou... (Hevhetia). Jak z názvu vyplývá, kapela se orientuje na židovskou hudbu, ve které se během historie slily nejrůznější etnické podněty v souvislosti s přesuny židovského národa po světě. Pressburger Klezmer Band však ke své hudbě nepřistupuje s přehnanou pietou, byť jediným opravdovým úkrokem (navíc nikterak radikálním) je bonusový remix Joške, zpracovaný známým slovenským elektronikem Slavem Solovicem. To nejdůležitější, typický kontrast veselosti a smutku, je příznačné pro celé zdařilé album.

REEDICE TÝDNE
Miles DavisKatalog klasické jazzové firmy Prestige koupil Concord, label Universalu, díky čemuž se mu dostala do rukou spousta úžasných nadčasových nahrávek. Jednou z nich je i Relaxin´ With The Miles Davis Quintet, původně z roku 1956. Titul je součástí sady čtyř alb (spolu s Cookin´, Workin´ a Steamin´), která klasický Davisův kvintet nahrál prakticky v jednom zátahu, aby splnil smluvní podmínky s Prestige před odchodem k Columbii.

Zremasterované Relaxin´ je dokonalým příkladem, čím byl Davisův kvintet (s Johnem Coltranem u tenorsaxofonu) výjimečný: neuvěřitelná procítěnost, propojenost, jakési citelné vzájemné chvění, originalita hry každého muzikanta a nadhled nad hráčskou technikou činí z alba takřka absolutní posluchačský zážitek i plných padesát let po jeho nahrání.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Robbie Williams (14. listopadu 2013)
Robbie Williams svou show v Praze odzpívá klidně i vsedě

Britský zpěvák Robbie Williams dorazí přesně za týden na pražské Letiště Letňany. Představí tu písně z aktuální desky The Heavy Entertainment Show, ale hlavně...  celý článek

Německý zpěvák Thomas Anders na festivalu Sázavafest ve Světlé nad Sázavou.
Průměr a propadák. Fanoušci hodnotili festivaly Sázavafest a Let It Roll

Za lepší průměr dosavadní letošní sezony považují hudební fanoušci festival Sázavafest, který si ve velké letní anketě iDNES.cz vysloužil průměrnou známku 2,4....  celý článek

Ivan Král (Metronome festival, Praha, 26. června 2016)
Ivan Král chystá české turné. Nabídne i písně, které hrál s Iggym Popem

Většinou u nás koncertuje jen jednou do roka a jeho živá vystoupení bývají velkým zážitkem. O tom se ostatně mohli přesvědčit například návštěvníci loňského...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.