Konkrétně jde o knížky z původní české produkce vydané mezi dubnem 2012 a zářím 2013. Nechybí mezi nimi Šrutovi Lichožrouti, Šaškovo cestování Paříží a Londýnem nebo komiks od Pavla Čecha.
Výběr nejzdařilejšíchOndřej Hník Malý pražský chodec Pavel Hrnčíř Plechová Mína Radek Malý Kamarádi z abecedy Marka Míková Mrakodrapy Eva Papoušková Kosprd a Telecí Miloš Kratochvíl Pes nám spadla Daniela Krolupperová O’Bluda Eva Maceková 12 hodin s Oskarem Markéta Pilátová Gorilí táta Milada Rezková Hurá na kajak! Klára Smolíková Husité Martin Vopěnka Spící spravedlnost Petr Stančík Mrkev ho vcucla pod zem Ester Stará Chrochtík a Kvikalka na cestě za blýskavým prasátkem (výběr z katalogu SČKN) |
"Zakládáme tím tradici, podobný katalog budeme vydávat každoročně, letos je jen tištěný, od příštího čísla bude k mání i v elektronické podobě," říká Marcela Turečková ze svazu. Tištěný i proto, že knihy dětem většinou kupují rodiče a prarodiče a ti jsou raději za papírovou verzi, která je naviguje přímo v knihkupectví.
Od jistoty k originalitě
Publikace vybírali odborníci, kteří mají s dětskou knihou dlouholeté zkušenosti. "Za posledních deset let postoupili nakladatelé od sázek na jistotu v podobě dalších vydání starších úspěšných titulů k autorským knihám, snaží se prosadit nové přístupy," říká spoluautor katalogu Petr Matoušek.
To je případ Labyrintu, Baobabu či Meanderu, tedy nakladatelství, která důsledně dbají na uměleckou kvalitu textů i výtvarného zpracování knížek. Jedním z kritérií pro výběr byla snaha o novátorský přístup a nadčasovost, jistota, že kniha je tak dobrá, že si najde cestu ke čtenářům i poté, co opadne prvotní reklama, která provází její vydání.
Vtipy, které pokulhávají
Tak jak se zvyšuje výtvarná a grafická kvalita knížek, se však často snižuje jejich jazyková či dramaturgická kvalita. "Třeba klesá hranice vtipnosti. To, co dnes dětem přijde zábavné, by dřív vzbudilo jen lehké pousmání," podotýká Matoušek.
Autoři také víc reflektují současný dětský svět. Zatímco na konci devadesátých let ještě dominovala moderní autorská pohádka, dnes se spisovatelé nebojí otevřeně psát o skutečných životních příbězích, které mají k pohádce daleko: zmiňují rozvody, nefunkční rodiny, problémy etnického soužití. A častěji jejich hrdinům pípají v kapsách mobily, víc času tráví u počítače. Což zpětně proměňuje i jazyk a formu knížek pro děti.