VIDEO: Vary vyhrál zdravý rozum. O vlásek

  • 12
Vítězné snímky z Norska a Itálie tvořily ostrůvek v moři nezralých úletů. Za Česko bodovaly Polski film, Poupata a Soukromý vesmír, prodalo se na 120 tisíc vstupenek.

A hlavní cenu získává – zlatá porota! Tak by se dal shrnout 47. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, jenž vyvrcholil v sobotu vyhlášením vítězů.

Porota si uchovala zdravý rozum a vkus. Oba nejvýše oceněné snímky, norská hořká komedie o třicátnickém strachu z dospělosti Henrik a italský thriller podle skutečné události Román o jednom masakru, totiž v hlavní soutěži patřily k vzácným výjimkám vzdorujícím přesile spíš začátečnických experimentů, šokujících schválností a okaté alternativy.

"Na studentské přehlídce by jejich četnost nevadila, ale festivalu nejvyšší kategorie může pokazit pověst," potvrdil i jeden z porotců. Nová dramaturgie zjevně vyšla vstříc mladým divákům, ale právě soutěžní "avantgarda" v jejich hlasování moc nezabírala a hloučky vycházející z kina častokrát opakovaly: "Tak jsme se zase nezasmáli."

Plakáty k filmům na 47. ročníku MFF v Karlových Varech

Což neplatí pro vítězného Henrika, o jehož hrdinovi režisér Martin Lund řekl: "Je opravdu zábavný, jenže v určitém okamžiku to přestane stačit a z baviče je rázem hlupák."

A Román o jednom masakru odměnili svou cenou i evropští kinaři s vírou, že si diváky najde. U většiny hraných titulů hlavní soutěže však jakoby tvůrci s publikem ani nepočítali. Série sebevražd, incest, trauma vojenského veterána, cesta za pomstou prokládaná esejistickými citáty, bezmoc nemoci stáří; to je letmý výběr vesměs depresivních témat. "Takový je současný trend, sami jsme překvapeni," potvrdil umělecký ředitel festivalu Karel Och.

Susan Sarandonová s Křišťálovým glóbem pro režiséra vítězného filmu Henrik Martina Lunda

Leila Hatami s Křišťálovým glóbem

Vůbec nejdiskutovanějším filmem se stal řecký Chlapec pojídající ptačí zob, ve kterém došlo i na pojídání spermatu či názorné čištění záchodu. "Je to politický film bez politiky, který nás všechny nadchl svou nekompromisností," hájil Och výběr. Letos v něm chyběly filmové velmoci jako Spojené státy či Francie, ale podle Ocha nešlo o záměr, filmy se prý posuzovaly každý sám o sobě. A proč Česko v soutěži zastupovala hříčka Polski film, nikoli příběhový Posel? "Nezvyklý Polski film zapadá do letošní kolekce lépe než tradiční Posel," vyložil Och.

Příliš ostrá změna kurzu v hlavní soutěži vynikla ještě výrazněji v kontrastu s kolekcí děl mistrů, jíž se festival opravdu vytáhl. Kdo si dopřál na velkém plátně Lawrence z Arábie, Silnici, Hoří, má panenko nebo Žert promítaný k poctě Josefa Somra, kterému na dálku gratuloval autor předlohy Milan Kundera, připadal si jako ve filmovém ráji. Pohříchu pak spadl zpět do soutěžního očistce plného bludných, více či méně úchylných postav; na plátně po celý týden člověk téměř nezahlédl normálního smrtelníka.

Josef Somr s cenou prezidenta karlovarského filmového festivalu

Zato "naživo" potkal skutečné osobnosti, zejména dvě prvoligové hvězdy Helen Mirrenovou a Susan Sarandonovou. "Mirrenová stejně jako loni Judi Denchová už slíbila, že si zahraje ve festivalové znělce," potvrdil prezident festivalu Jiří Bartoška. Radost měl také z Nadace České bijáky, která shání peníze na restauraci archivních pokladů, a hlavně ze slovy nepřenosné, leč stále účinné nálady festivalu, kterou obdivují zahraniční hosté. "Ti, kdo jezdí po světě a mají měřítko, jsou nadšeni ze zdejší organizace, kde se lidé z řad VIP prolínají s diváky. Hosté oceňují, že všichni společně chodí do kina, což je pro naši pověst samozřejmě příjemné," dodal Bartoška.

Výkonný ředitel festivalu Kryštof Mucha doplnil, že už nyní mají v hledáčku hvězdy na příští ročník a k tomu nápad, jak je do atmosféry zasvětit: "Na monitorech v limuzínách, které je vozí, promítneme hostům sestřihy nebo znělky, které pro Vary natočili Danny De Vito, Jude Law či John Malkovich."

Jiný posun zažily Vary už letos, týká se domácích tvůrců. Nejenže uspěli v soutěžích – Polski film dostal uznání pro hereckou čtveřici, Soukromý vesmír od Heleny Třeštíkové mezi dokumenty a Poupata cenu evropských kritiků.

"Navíc naši filmaři už nejezdí do Varů jen za zábavou, ale pořádají tu dílny, besedy, panelové debaty, prezentace. Doprovodných akcí vůbec přibývá, bohužel zároveň ve městě ubývá vhodných prostor, které by mohl festival využívat," posteskl si Bartoška.