Karlovarský filmový festival před médii v zásadě obstál

Před dvěma týdny skončil 35. ročník mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech a hodnotících reakcí jsou už stohy, včetně odborného tisku. Vždyť se také akreditovalo na dvě stě padesát zahraničních novinářů, od Reuters TV až po Hollywood Reporter, který Vary označil za "jeden z nejlépe navštívených festivalů v Evropě". V očích "domorodců" mívá tuzemská přehlídka nejeden kaz. Otázka tedy je, jak ji vidí zahraniční poutníci po filmových festivalech.

Píší vesměs korektně, bez emocí. Vědí, že hvězdy nikde neudílejí interview na potkání. Naopak oceňují: "Kde jinde klidně sedíte v sále vedle Heather Grahamové a zakouříte si s Woodym Harrelsonem - i když... s Woodym kdekoli," uvedla Heather Faulknerová v internetovém terminalcity.com. Nepláčou ani nad nedobytnými večírky - táž dopisovatelka připomíná: "Nejsme tu, abychom zdarma jedli, pili a šmírovali, nýbrž abychom sledovali filmy" a na konci nadšeně volá: "Mějte si Cannes, já mám své Vary."

Michael Lee pro jiné internetové periodikum, indieWIRE.com , cituje herce Juliana Sandse, podle nějž Vary charakterizuje historie ("psal tady Lermontov!") i současná mládež, "ty úžasné děti, co stojí fronty na půlnoční představení". Lee vidí mezi Cannes a Vary dva rozdíly: hvězdy tu nemají problém s dotěravci a vedle "megastars" sem jezdí i osobnosti jiných kultur než americké. "Kvalita filmů byla letos vyšší než kdykoli předtím," míní také Lee. Podle Nicka Holdwortha z "papírového" listu Hollywood Reporter se Vary mohou stát "zábavnější a méně komerční než Cannes - jsou opravdu festivalem filmařů".

Evropa je zdrženlivější. Britský list The Independent vzpomíná, že před deseti lety Vary vyhlížely jako město duchů; nynější spojení "nových fasád a nových Rusů, směs vulgarity a šarmu" tvoří "nejabsurdnější filmové setkání". Město i festival pak list nazývá Fénixem nabírajícím prestiž a vitalitu. Zmiňuje tři režisérky - Věru Chytilovou, Drahomíru Vihanovou a Alici Nellis, jež může vzít "mužský svět evropského filmu útokem jako bouře". A také uměleckou ředitelku Evu Zaoralovou, "ženu s obří energií".

Ray Privett na serveru filmfestivals.com  cituje ruského herce Andreje Smirnova, nadšeného "novou generací svobodných Čechů", a popisuje dva vzájemně se prolínající festivalové světy - hostů a diváků: "Mladí, co chodí na filmy, o nichž nikdy neslyšeli, a pak o nich debatují, občas proniknou na večírky, a naopak někteří hosté naslouchají mladým. Díky jim řada novinářů viděla Ene bene, film zosobňující onu novou generaci svobodných Čechů." Mimochodem, Ene bene a Návrat idiota zmiňují zahraniční novináři z českých děl nejčastěji.

Francouz Pierre Daum v deníku La Libération připomněl, že se Varům říká "festival odmítnutých". Dodržuje pravidla kategorie A, podle nichž filmy přijaté do soutěže nesmějí předtím soutěžit na jiné "áčkové" přehlídce; producenti však prý často nabízejí novinky nejprve Berlínu, Cannes a Benátkám, a teprve v případě neúspěchu Varům. "S tím nic nenaděláme, pro západ Vary nejsou natolik zajímavým trhem, i když před jinými áčky, San Sebastianem či Moskvou, už nám některé soutěžní filmy daly přednost," reaguje Zaoralová.

Ve světě filmového byznysu udává tón americký časopis Variety a v něm Cathy Meilsová míní, že "s organizací, již mají už pevně v rukou, jsou Vary připraveny udělat obří krok dopředu; může se to stát příští rok". Cituje bostonského kritika Geralda Pearyho, člena jedné z porot, jenž ocenil vysokou kvalitu soutěže, a dává Varům leckde již přejímané přízvisko "vycházející hvězda mezi festivaly".