Karel Zich

Karel Zich | foto: Otto Dlabola

Není všechno rokenrol. Dokonce ani u „českého Elvise“ Karla Zicha

  • 5
Hned dvě výročí si letos připomínáme v souvislosti se zpěvákem Karlem Zichem. 10. června by oslavil pětašedesátiny, nebýt předčasného úmrtí při potápění na Korsice 13. července před deseti lety. Na zpěvákovu počest vychází trojalbum Paráda.

Karel Zich (obal 3CD)

Editor Miloš Skalka sestavil tři disky tematicky. První uvádí převzaté písně převážně ve stylu, který Zich miloval, zjevně autenticky cítil a uměl jej interpretovat, totiž v klasickém rokenrolu. Barva hlasu a ladění repertoáru mu ostatně ve své době přinesly označení "český Elvis".

"To však Karel Zich z duše nenáviděl, i když Presleyho zpěv i jeho repertoár obdivoval," píše editor v průvodním textu. A není náhoda, že už ve druhé polovině 60. let vstoupil Zich jako jeden z prvních do Oficiálního fan klubu Elvise Presleyho v Československu a jeho legitimace měla číslo 003.

Druhé CD přináší většinou Zichovy hity, z nichž některé, zejména slavná Paráda a navazující Není všechno paráda, by klidně slušely už předchozímu disku. Jeho první sólový hit Alenka v říši divů zas napovídá, že uměl skvěle i poprockové "stadionovky", a neméně slavná Máš chuť majoránky osvědčila Zichův baladický talent.

Závěrečný disk je nejméně typický, přináší totiž Zichovy společné nahrávky s jinými zpěváky. Samozřejmě, Mosty s Lenkou Filipovou byly jedním z největších šlágrů 80. let, v půli téže dekády získala velký ohlas Směs rokenrolů s Petrou Janů, Petrem Jandou, Josefem Lauferem a Pavlem Bobkem, a to díky televizní scénce, jež písňovou medley provázela. Většina ostatních je dnes už pozapomenutá.

Karel Zich

Co trojalbum o Zichovi s odstupem vypovídá? Z českého středního proudu se vymykal hned v několika směrech, nejen stylovou tvárností a "sexy" laděním hlasu v mnoha písních. Byl velmi plodným a v rámci svých žánrů talentovaným skladatelem, a také velmi dobrým instrumentalistou – vysoce se cenila jeho hra na dvanáctistrunnou kytaru.

V kontextu pokleslého normalizačního popu rozhodně patřil k těm nemnoha interpretům, kteří si zaslouží být připomínáni. Jen škoda, že kompilace plánovitě pomíjí jeho dvojí éru u Spirituál kvintetu, kde některé odstíny jeho umění dostávaly poněkud odlišný rozměr.