Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Babčáková je papoušek Kakadu. V Dejvickém provází světem autistů

  16:59aktualizováno  16:59
Neúnavná Simona Babčáková táhne náročnou inscenaci Dejvického divadla v režii Jiřího Havelky. Jeho hra Kakadu nechává diváky s nadhledem nakouknout za těžkou oponu uzavřeného světa autistů.

Simona Babčáková ve hře Kakadu | foto: Dejvické divadlo

První ze dvou novinek sezony pražského Dejvického divadla pod sebou nese podpis jednoho z našich nejtalentovanějších mladých režisérů. Jiří Havelka připravil spolu s dramaturgem Karlem Františkem Tománkem hru nejen na motivy knihy Donny Williamsové, ale i dalších autorů postižených autismem. Tvůrci se ve hře Kakadu rozhodli z pohledu hlavní hrdinky představit uzavřený svět, jejich tužby, nepochopení a často liché snahy o komunikaci či vyjádření citů.

Fotogalerie

Havelka obsadil do hlavní role Simonu Babčákovou, která se přetěžké úlohy chopila s obdivuhodnou bravurou. Svou Wendy, jež je na obtíž rodičům, vše opakuje jako papoušek, těžko hledá své místo ve společnosti, a čelí dokonce zneužívání, sehrává s citem a pokorou, ale zároveň se nebojí poukázat na komické zkratky autistického myšlení. Právě díky ní Kakadu velice dobře balancuje na hraně přetěžkého tématu, aby zároveň dovedl pobavit.

V úvodu vyznívá spíše v depresivním duchu, Dejvice do diváka v těkavém rytmu ládují náročné obrazy plné výkřiků, ostrých světelných přechodů a nepříjemných domácích situací. Nesourodé úlomky roztříštěného světa hraničí až s noční můrou a jen velice pozvolna přecházejí do příběhu mladé ženy. Linie příběhu se však před diváky náhle vyloupne úplně nenásilně.

Kakadu

Dejvické divadlo

premiéra 19. prosince 2014

režie: Jiří Havelka

hrají: Simona Babčáková, Veronika Kubařová, Jana Holcová, Barbora Poláková, David Novotný, Jaroslav Plesl, Stella Ginger Janáčková

Hodnocení­: 80%

Pomáhá i vtipně řešená scéna, která je jakýmsi hybridem mezi Wendiným pokojíčkem a obsahem její hlavy. Zdejší silný herecký ansámbl Babčákové cíleně sekunduje, zaujme David Novotný v trojroli otce, floutka a Wendiny náhodné známosti či tradičně křehká Veronika Kubařová.

Z příběhu pak jakoby mimoděk vyčnívá scéna s doktorkou v podání Báry Polákové, odlišným pojetím odděluje první a druhou polovinu kusu, který se hraje bez přestávky.

Celkově nese Kakadu svou smutnou autistickou tíhu se zajímavou lehkostí. Havelka totiž spolu s herci našel vynikající kompromis, který dosáhl toho, aby diváci ze hry odcházeli zasaženi, ale nikoli rozdrceni.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.