Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Hvězdný tenor hýřil galantností. A nakonec vychrlil i céčka

  14:58aktualizováno  14:58
Peruánský tenorista Juan Diego Flórez po dvou letech opět vystoupil v Praze. Zakončil tu své turné L’Amour, propagující stejnojmenné nové album. Do Obecního domu přivezl eleganci, ale i vtip.

Tenorista Juan Diego Flórez koncertoval v Obecním domě | foto: Nachtigall Artists/ Petr Dyrc

Flórez se proslavil hlavně v krkolomných partech Gioacchina Rossiniho, ale tentokrát představil jinou stránku svého umění, ne tak nápadně efektní. Ostatně i minule zpíval intimnější, komorní program. Nyní vzal diváky do Paříže 19. století, která byla v té době středobodem hudebního světa, a představil jim různé podoby francouzské opery.

Úspěchu v Mekce umění si považovali i italští skladatelé. Proto v programu nechyběla ani árie z opery Favoritka Gaetana Donizettiho, psaná právě pro Paříž. Nicméně převažovaly árie francouzských skladatelů, v první polovině zazněly ukázky z méně často uváděné Délibesovy Lakmé a Bizetovy Krásky z Perthu. A Flórez dokázal, že i když nemá v notách předepsány kaskády tónů, umí svým hlasem postavám vtisknout duševní citlivost. Vzorově zazpíval i dvě árie z Massenetova Werthera, známé třeba z temného, robustního podání Jonase Kaufmanna, ale Flórez se svým lehkým, štíhlým tenorem se více blíží jak představě zasněného mladíka, tak francouzského stylu. Také Romeo z Gounodovy opery Romeo a Julie v jeho podání vzývá svou milovanou patřičně naléhavě, ale přesto s jemností a galantností, obsaženou v notách.

Bez hitu by neodešel

Flórez si umí vybrat, co mu sedí. Třeba dvorního básníka Iopase, který v Berliozových Trójanech před královnou Dido opěvuje bohyni úrody Ceres. Jako Paris z Offenbachovy operety Krásná Helena pobavil i smyslem pro nadhled a vtip, když ve slavné árii vyprávěl o netradiční volbě královny krásy.

Juan Diego Flórez

PKF - Prague Philharmonia, dirigent Christopher Franklin

Obecní dům, 22.prosince 2014

Hodnocení: 90 %

V přídavcích zazněly árie z Verdiho opery Jérusalem, což je vlastně francouzská verze jeho opery Lombarďané, nebo z komické opery Bílá paní od Adriena Boieldieua. Ovšem diváci by Flórezovi asi neodpustili, kdyby odešel, aniž by na ně vychrlil sadu vysokých céček ve svém parádním čísle, árii z Donizettiho Dcery pluku. Ta je rovněž francouzská, a tak z uceleného rázu večera nakonec vybočil jen závěrečný přídavek, árie Vévody z Verdiho Rigoletta.

Solidní doprovod a tradiční mezihry obstarala PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Christophera Franklina.

Flórez přirozeně není jediný špičkový tenor na světě, ale úroveň, kterou si mezi konkurencí drží, je obdivuhodná.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.