Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Jonas Kaufmann ukázal, jak se krotí tenor

  12:22aktualizováno  12:22
Hvězdný tenorista, který namísto operních hitů přednáší souvislý písňový cyklus? Proč ne. Stalo se ve čtvrtek v Obecním domě.

Jonas Kaufmann | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Jonas Kaufmann zvládá všechno. Něco mu sice sedí víc, něco míň, ale Verdiho umí stejně jako Wagnera, operu stejně jako komorní písně. V těch si jako Němec může vybírat z bohatého repertoáru. Něco z něj natočil i na CD, včetně Schubertovy Zimní cesty, kterou nyní provádí i na turné.

Jonas Kaufmann

Hodnocení­: 80%

Tento cyklus – ponecháme-li stranou nedávný scénický experiment v barrandovském filmovém ateliéru – zná pražské publikum asi hlavně z emocionálního, zpěvného podání německého barytonisty Matthiase Goerneho. Kaufmann je jiný, zdrženlivější, snaží se co nejvíc zdůraznit intimitu kusu vyprávějícího o samotě, depresi a tušení konce života.

Úvodní píseň Dobrou noc zazpíval tak tiše, že se skoro ztratil za zvukem klavíru, na nějž Helmut Deutsch hrál s kouzelnou měkkostí a doslova dýchal s partnerem, jinak též svým bývalým žákem. V dalších písních se Kaufmann více rozezpíval, ale pořád šetřil dynamikou, pouze občas hlas rozvinul do efektní síly.

Dal si důkladnou práci s každou frází, s každým slovem. Jeho gesta podobně jako dynamika byla sporá, zpěv doprovázel spíše očima a mimikou. Paradoxně byla v tomto přístupu i svého druhu okázalost – jako by se divákům sdělovalo, tady stojí operní tenor, který se umí krotit a přeladit na jiný, tišší kanál.

Se stažením operního hlasu do komorního volumenu jakoby se poněkud stáhly i emoce, zatímco třeba zrovna u Goerneho, jenž rovněž dělá operu, je obojí více v přirozené rovnováze, bez onoho přeladění. Stejně jako u některých tenoristů, kteří Zimní cestu mají na repertoáru, ale zase by těžko zpívali třeba Wagnerova Siegmunda, jako například i pražskému publiku známí Ian Bostridge a Mark Padmore.

K poněkud odtažitému dojmu ale přispělo i prostředí Smetanovy síně, která pro komorní hudbu není vhodná. Takový recitál by se hodil do menšího sálu, kde by byl kontakt s umělcem bezprostřednější.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kasabian (Metronome Festival, Praha, 24. června 2017)
GLOSA: Metronomu vládl rokenrol v podání Kasabian i britských veteránů

Sobotní program pražského festivalu Metronome opanovali Kasabian se svou masivní show plnou světel a burácivé muziky. Mezi nejzajímavější koncerty však patřilo...  celý článek

Lorde s cenou za nejlepší píseň (Grammy 2013)
RECENZE: Proti vrstevnicím je dvacetiletá Lorde zase o krok napřed

Když v šestnácti vydala svou první desku Pure Heroine, stala se z toho velká senzace. Nejen proto, že se nahrávka novozélandské zpěvačky, která si říká Lorde,...  celý článek

Kapela Kryštof
GLOSA: Kryštof z New Yorku dovezl vyspělejší hudbu a pokornější texty

Kapela Kryštof vydala výběrovku svých hitů nazvanou 25 podle výročí, jež se chystá slavit příští rok. K jednadvaceti už známým písním přidává také čtyři...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.