Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skladbu pro krále psal v kanceláři. Teď ji hraje česká virtuozka

  10:55aktualizováno  10:55
Jitka Hosprová je naší první sólistkou na violu. Daří se jí dokázat, že i tento nástroj může mít hlavní roli. A zapsat se do dějin.

Violistka Jitka Hosprová | foto: www.jitkahosprova.com

Její nové supraphonské album je symbolicky věnované skladateli, který pro violu udělal víc než jiní: Paulu Hindemithovi (1895 - 1963). Německý skladatel se po první světové válce houslí dobrovolně zřekl a místo nich si za svůj nástroj zvolil violu. Stal se jedním z nejznámějších violistů v Německu i celé Evropě. A pro violu také komponoval.

„V té době byly skladby pro violu ojedinělé a většinou ani nebyly určeny pro koncertní pódia. Z konstrukčních důvodů je viola obtížněji ovladatelná než housle. Dosáhnout paganinské technické úrovně, která se stala pro sólistu požadavkem, je pro violisty mnohem těžší,“ vysvětluje průvodní text.

Skladatelé počátku 20.století, kteří se snažili odpoutat od romantického stylu, však hledali nejen nové kompoziční možnosti, ale i nový, odlišný zvuk. Hindemith sám byl průkopníkem na poli nové hudby, v době kulturního vření se postaral i o skandály, třeba operou Vrah, naděje žen z roku 1919 nebo hudební hrou pro barmské loutky Nuš-Nuši, v níž posměšně citoval Wagnerova Tristana a Isoldu. Po nástupu nacistů však byla jeho hudba zavržena a Hindemith se nakonec musel uchýlit do emigrace.

Nahrané skladby, ať už sólové, nebo doprovázené klavírem či komorním orchestrem, dokládají proměny Hindemithova stylu, postupný odklon od romantického výrazu. Jednu ze sonát věnoval českému violistovi Ladislavu Černému a v poznámce ke čtvrté větě napsal: „Zběsilé tempo. Divoce. Krása tónu je vedlejší.“ Hosprová však dokazuje, že bravurní technika a tónová kultivovanost se nevylučují.

Na album zařadila i jednu z nejslavnějších Hindemithových skladeb vůbec. Autor ji zkomponoval roku 1936 v Londýně, kde v BBC připravoval přenos premiéry jiného svého díla. Den před koncertem ale přišla zprávu o úmrtí krále Jiřího V. a BBC skladatele požádala, aby místo toho narychlo vytvořil vhodnou kompozici. Traduje se, že Hindemith, jenž tvořil lehce jako třeba Mozart, se na šest hodin zavřel do jedné z kanceláří a napsal Smuteční hudbu pro violu a smyčce. Každopádně ještě týž večer skladbu provedl v živém vysílání jako sólista s orchestrem BBC.

Čtete rádi iDNES.cz? Podpořte nás svým hlasem v anketě Křišťálová lupa.

Autor:


Témata: Jitka Hosprová


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.