Samostatnou expozici má slavný malíř Gerhard Richter na našem území poprvé. Ale roku roku 1997 byl zastoupen na výstavě Pro Lidice v Českém muzeu výtvarných umění v Praze, které se zúčastnilo dvaapadesát umělců z Německa.
Richterův Přehled je putovní kolekcí víceméně komorního rozsahu; v prostorách prvního patra Domu umění se díla na první pohled ztrácejí – energie z nich jde, až když se jim přiblížíme na dotek.
Však jsou také vložena do průhledných, jistěže perfekcionisticky vyrobených bezpečnostních vitrín, které kromě toho usnadňují i přepravu. Putovní charakter je na souboru patrný. Běží o náznak Richtera. Je to určitý typ výstavní prezentace; "osvětově" šíří věhlas dotyčného umělce.
Richterova slavná díla – kupříkladu Betty nebo Strýček Hans – jsou zastoupena v jakési post-fázi, v multiplikované podobě: ofsetovými tisky, respektive cibachromovými zvětšeninami (technologie zaručující relativní tonální věrnost a světelnou stálost fotograficky zhotoveného obrazu).
Richterovo představení Domem umění je tak v jedné své rovině vylepšenou základní informací: hledíme na exponáty, které umělec podepsal, odsouhlasil a jimiž si svým způsobem přidržuje vlastnictví a prodlužuje existenci děl, která jsou majetkem již někoho jiného a žijí svým vlastním životem.
Samozřejmě, lze to přijmout i jako součást umělcovy strategie "neautorství", odstupu a chladu. To by však vedle toho nesměly viset Richterovy abstraktní obrazy z devadesátých let.
Jsou to velmi "rukodělné" záležitosti, ačkoliv technologie jejich vzniku – Richter často přetáhne olejové barvy stěrkou a barvy se pak "samy" usadí v určitém tvaru a v barevné konstelaci – může být vnímána jako odtažitá a odosobněná.
Většinou jde o exponáty nevelkého formátu, avšak nemalého účinku. Představují tvoření samo o sobě, jeho "samovolnost"; současně je evidentní, že tvůrce přesně ví, co dělá: proces nechává působit jeho vlastní potencí, a přitom ho má pod kontrolou.
Takže odpověď na titulní otázku, totiž zda se vyplatí vypravit na Gerharda Richtera do brněnského Domu umění, může znít i takto: nelze sem přicházet s představou retrospektivy, která mě na hodiny odvede do umělcova světa. Ale mohu tu absolvovat intenzivní setkání s několika díly.
Informačně tomu může být nápomocen katalog, prodávaný buď v anglické, nebo v německé verzi za "dumpingových" dvě stě korun. V plátně vázaná kniha obsahuje reprodukce všech zastoupených děl a výklad k nim. Přebal publikace vznikl výřezem z titulní práce, z Přehledu.
Jde o chronologický graf od roku 1300 do konce 20. století, v němž jsou vedle sebe a nad sebou položena příjmení výtvarných umělců, spisovatelů, filozofů, hudebních skladatelů a architektů, jež má autor za důležitá. Mezi skupinou výtvarných umělců z druhé poloviny minulého století příjmení Richter nechybí.