Pražské Museum Kampa už letos v březnu přispělo ke Kolářovu jubileu výstavou děl, která výtvarník spolu se svou ženou sbíral – od Vasilije Kandinského přes Josefa Čapka a Mikuláše Medka až po Vojtěcha Preissiga. Teď přichází přímo s Kolářovými pracemi, jež jsou soustředěné ve sbírce Jana a Medy Mládkových.
Originálně do Evropy
Sbírka vznikla po Kolářově první výstavě v newyorském Guggenheimově muzeu v roce 1975. Díla z této přehlídky Mládkovi po výstavě zakoupili a vytvořili tím základ sbírky. „Od šedesátých let však byli s umělcem v pravidelném styku, a tak se v průběhu několika desetiletí tato mimořádná kolekce postupně rozrůstala,“ říká kurátor výstavy Jiří Machalický.
Sbírka Mládkových se zaměřuje na zásadní období čtyřicátých až sedmdesátých let. Tehdy totiž umělcův názor krystalizoval a zvolna se stával důležitou a originální součástí současného evropského umění.
Dobře jsou zastoupeny rané konfrontáže a raportáže. Osobité techniky Kolář rozvinul po letech experimentů a sbírání materiálů hlavně na konci padesátých a počátku šedesátých let. „Velmi krásná a nápaditá je také řada kolážovaných objektů, rovněž již z šedesátých a počátku sedmdesátých let,“ dodává Machalický.
Překvapivý nález
Výhradně na Kolářovy rané koláže se zaměřila výstava v pražské Galerii Smečky. Překvapivě. Dosud se totiž zdálo, že tato díla jsou rozptýlena v mnoha sbírkách u nás i v zahraničí. Přesto se nedávno podařilo nalézt značné množství těchto prací, skrytých nejspíš už od autorovy emigrace v roce 1979. „Není vyloučeno, že se na pečlivém a početném výběru podílel samotný Kolář, neboť jde o zásadní a reprezentativní průřez jeho dílem, a současně o velmi osobní práce,“ domnívají se autorky koncepce výstavy Marie Klimešová a Marie Bergmanová.
Nově nalezené koláže jsou výjimečným příspěvkem ke zhodnocení Kolářova díla a k výstavě nazvané Tanec v ruinách proto také vychází kniha v nakladatelství Arbor vitae.
Kolářova výstava ve Smečkách potrvá do 22. listopadu. Na Kampě budou jeho díla k vidění až do 18. ledna příštího roku.