Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiří Grus, novodobý Kája Saudek

  2:25aktualizováno  2:25
Zatímco v zahraničí se deníková a autobiografická literatura s jistou samozřejmostí prosadila i v komiksovém žánru, na českém trhu si příběhy provázané s realitou teprve hledají své místo.

Titulní strana komiksu Voleman 1 | foto: © Jiří Grus

Z výjimek zmiňme trilogii Alois Nebel dvojice Rudiš–Švejdík či příběh Anna chce skočit Lucie Lomové. Sešit Voleman Jiřího Gruse bude mít boj o to těžší, že v podstatě vychází vlastním nákladem – úsilí a maximální autenticitu cítíme z každé Volemanovy stránky.

Po předchozích kratších komiksových "povídkách" a albu Nitro těžkne glycerínem se Jiří Grus stáhl do (sebe)jistějších hranic autorského příběhu. Začínáme takřka banálně – přistěhováním do pražských Holešovic. Kam však mizí Voleman po odpolednách? Kdo je podivný Přespolník, jaká záhadná silueta se to plíží po schodech domu? Láska, tajemství, palička na maso!

Dědictví ateliéru realistické malby na AVU si s sebou Grus nese v anatomicky dokonalé kresbě, ale i v téměř obsesivním detailismu pozadí a prostředí; nadsázku zručného komiksového výtvarníka poznáváme v uštěpačné, leč výstižné volbě záběrů, dynamizující perspektivě i v čitelném zjednodušování gest a mimiky.

Gruse lze bez nadsázky označit za novodobého Saudka: připomíná ho ne snad marešovským kresebným epigonstvím, ale především inteligentním, tvůrčím a hravým přístupem – schopnou dramatizací, bezkonkurenční výtvarnou bravurou, chytrými hrátkami s médiem, ironickou nadsázkou nebo prací s písmem v mnoha podobách.

Stránky Volemanova prvního sešitu zabydlují reálné postavy a prostředí z autorova života – pohledem a perokresbou Jiřího Gruse však dostávají až panoptikální perspektivu: sám Voleman má namísto hrdinsky vlajícího pláště jen trenýrky a kšiltovku, nadlidskou sílu nahrazuje nejapnost, železné pěsti pak palička na maso.

Každá stránka přitom hýří odkazy a narážkami, které jakoby mimochodem utíkají ke komiksovým stereotypům i každodenním samozřejmostem – jsou neméně příjemné než samotný příběh. Mezi rámečky čteme zkušenosti prožité a procítěné, ale hlavně promyšlené a posunuté někam mezi šťouchnutí do žeber a poťouchlou ironii.

Ani šeď holešovických ulic však nesvazuje autorovu fantazii – a tak se ke konci sešitu po ajvazovsku propadáme do prapodivných světů… Poněkud rozvrkočený závěr nechává čtenáře ve zmatku – tím netrpělivěji však očekává druhý díl, autor zatím zamýšlí tři.

JIŘÍ GRUS - Voleman 1
Korea Studio, 48 stran, doporučená cena 150 korun.
Hodnocení MF DNES: 90%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spisovatel Bernhard Schlink
Napsal Předčítače. Teď Bernhard Schlink odhaluje skryté Letní lži

Před více než dvaceti lety Bernhard Schlink zasáhl literární svět románem Předčítač, podle kterého později vznikl úspěšný film s Kate Winsletovou. Nyní v...  celý článek

Z filmu Muži, kteří nenávidí ženy
Milénium představí Lisbeth Salanderovou popáté. Příštím dílem skončí

Knižní sága Milénium odstartovala úspěch severské krimi, na které se později svezli i autoři, jakými je Jo Nesbo nebo Jussi Adler-Olsen. V září vyjde další...  celý článek

Český spisovatel a humorista Miloslav Švandrlík
Autor Černých baronů Švandrlík prorokoval, kdy odejde. A trefil se

Vojín Kefalín a major Terazky, žáci Kopyto a Mňouk či příběhy pravěkých sourozenců Seka a Zuly baví celé generace. Jejich autor se narodil před 85 lety, jak...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.