Jiří Dědeček
Jednotícím prvkem alba je Praha. Obsahuje písně buď přímo o hlavním městě a specifických rysech jeho částí, nebo se v něm aspoň odehrávají, jsou tam jednoznačně místopisně zasazeny. To je samo o sobě u písničkáře, který se některými takto laděnými písněmi proslavil a patří k jeho největším hitům, jistě dobrý nápad. Jeho naplnění ale bohužel zůstalo v půli cesty.
Zásadním problémem alba o sedmnácti nahrávkách, z nichž dvě tvoří recitované básně, je jeho dramaturgie. Jedná se totiž z větší části o "recyklát". Pro posluchače, který o Jiřího Dědečka nikdy nezavadil, je ale docela dobrým úvodem do jeho poslechu.
Obsahuje několik z jeho nejznámějších písní (Holky z ČKD, Vysočany, Libeň, Zabili trafikantku), odhaluje jeho vážnější tvář v jedné z největších perel jeho tvorby (Blues pro sirény).
Kočky z LetnýJiří Dědeček Indies MG 2014 |
A připomíná také jeho svérázný smysl pro slovní humor, kterým svého času okouzloval v pamfletických písních typu, jak sám říkával, "nátlakového šantánu" (Pivo, rum). Jenomže: všechny tyto písně jsou nejen staré víc než dvě desetiletí, ale také vyšly na hudebních nosičích, některé dokonce v několika podáních.
Samozřejmě, album obsahuje i písně sice starší, ale neoposlouchané (Zajíc, Podolí), nebo zcela neznámé, odlehčeně pojednávající různé odstíny milostných vztahů (Konec sezóny, Letní den). Jsou ale v menšině a za oněmi staršími přece jen poněkud zaostávají.
A tak se recenzent zamýšlí, co Jiřího Dědečka potažmo firmu Indies MG vedlo k vydání Holek z Letný. Proč si třeba písničkář nedal za úkol napsat cyklus nových písniček o Praze. Nebo proč prostě nepočkal, až bude mít pohromadě dost jakéhokoli nového materiálu. Peníze za tím určitě nejsou, takový byznys dnes z inteligentního písničkářství nekouká. Ale co tedy?