Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Písně Jiřího Dědečka o Praze jenom prošly recyklací

  7:18aktualizováno  7:18
Písničkář Jiří Dědeček v posledních letech experimentoval se zvukem kapely, která jej občas doprovázela i na koncertech. Nové album Kočky z Letný naopak nahrál tak, jak jej známe z většiny jeho kariéry, totiž jako sólista s kytarou, případně ukulele, s nímž bývá k vidění v posledních měsících.

Jiří Dědeček | foto: Ondřej NěmecMAFRA

Jiří Dědeček

Jiří Dědeček

Jednotícím prvkem alba je Praha. Obsahuje písně buď přímo o hlavním městě a specifických rysech jeho částí, nebo se v něm aspoň odehrávají, jsou tam jednoznačně místopisně zasazeny. To je samo o sobě u písničkáře, který se některými takto laděnými písněmi proslavil a patří k jeho největším hitům, jistě dobrý nápad. Jeho naplnění ale bohužel zůstalo v půli cesty.

Zásadním problémem alba o sedmnácti nahrávkách, z nichž dvě tvoří recitované básně, je jeho dramaturgie. Jedná se totiž z větší části o "recyklát". Pro posluchače, který o Jiřího Dědečka nikdy nezavadil, je ale docela dobrým úvodem do jeho poslechu.

Obsahuje několik z jeho nejznámějších písní (Holky z ČKD, Vysočany, Libeň, Zabili trafikantku), odhaluje jeho vážnější tvář v jedné z největších perel jeho tvorby (Blues pro sirény).

Kočky z Letný

Jiří Dědeček

Indies MG 2014

Hodnocení­: 60%

A připomíná také jeho svérázný smysl pro slovní humor, kterým svého času okouzloval v pamfletických písních typu, jak sám říkával, "nátlakového šantánu" (Pivo, rum). Jenomže: všechny tyto písně jsou nejen staré víc než dvě desetiletí, ale také vyšly na hudebních nosičích, některé dokonce v několika podáních.

Samozřejmě, album obsahuje i písně sice starší, ale neoposlouchané (Zajíc, Podolí), nebo zcela neznámé, odlehčeně pojednávající různé odstíny milostných vztahů (Konec sezóny, Letní den). Jsou ale v menšině a za oněmi staršími přece jen poněkud zaostávají.

A tak se recenzent zamýšlí, co Jiřího Dědečka potažmo firmu Indies MG vedlo k vydání Holek z Letný. Proč si třeba písničkář nedal za úkol napsat cyklus nových písniček o Praze. Nebo proč prostě nepočkal, až bude mít pohromadě dost jakéhokoli nového materiálu. Peníze za tím určitě nejsou, takový byznys dnes z inteligentního písničkářství nekouká. Ale co tedy?

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mezi nejznámnější revivaly Beatles patří americká kapela The Fab Four.
Fenomén revival aneb když Beatles nosí paruky a Elvis mluví kratkym zobakem

Pro nemalé množství lidí ultimátní zábava, pro jiné jen možnost „zažít“ své třeba nežijící idoly. A pro někoho otevřené brány pekelné. Řeč je o revivalech,...  celý článek

Midnight Oil (Colours of Ostrava 2017)
KOMENTÁŘ: Colours ovládli Midnight Oil, čipování návštěvníků se vymklo

Letošní ročník festivalu Colours of Ostrava přinesl jako vždy pořádnou porci muziky různých žánrů, nevyhnuly se mu však ani problémy. Za bouřku, která přišla v...  celý článek

Norah Jones na festivalu Colours of Ostrava 2017
Skládat u klavíru pro mě bylo těžké, teď se to mění, říká Norah Jones

Na svůj vůbec první český koncert přijela americká zpěvačka a klavíristka Norah Jones vybavená zdařilou deskou Day Breaks, z níž i na Colours of Ostrava...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.