Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jim Morrison je vousatý dinosaurus. Od čenichu po ocas měří 1,8 metru

9:52aktualizováno  9:52
Nově popsaný obří ještěr, který žil na zemi před 40 miliony let, dostal od vědců jméno podle zesnulého rockového zpěváka Jima Morrisona, frontmana skupiny The Doors.

Jim Morrison | foto: Profimedia.cz

Barbaturex morrisoni

Ještěr vážící až 27 kilogramů a měřící od čenichu po ocas zhruba 1,8 metru se nyní jmenuje Barbaturex morrisoni. "Barbaturex" znamená "vousatý král" a vědci se pro toto označení rozhodli, když zjistili, že ještěr měl pod bradou výrůstky, které mu dodávaly vousatý vzhled. A "morrisoni" je poctou frontmanovi kapely The Doors, který byl mimo jiné známý zájmem o plazy a šamanismus.

Fosilní ostatky ještěra se našly v Barmě a vědci jeho výskyt datovali do dob eocénu, kdy bylo na Zemi tak horké podnebí, že na pólech nebyl žádný led.

"Myslím, že teplé klima během tohoto období umožnilo vývoj velkých tělesných proporcí býložravých ještěrů a jejich schopnosti úspěšně soupeřit o potravu se savci," řekl Jason Head z americké Nebraské univerzity. "Během výzkumu jsem dost poslouchal The Doors," dodal.

Studie vyšla v odborném časopise British scientific journal Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

Autoři: ,

Témata: The Doors

Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.