Počet návštěvníků však není zdaleka tím jediným či hlavním hodnotícím kritériem při posuzování muzeí a galerií. "Neměl by nás zajímat počet návštěv, ale počet opakovaných návštěv a jejich délka. Pokud návštěvník zhlédne výstavu třeba třikrát, pokaždé zde stráví několik hodin a takových lidí bude více, pak jde o úspěšnou výstavu a galerii," vysvětluje Pavel Holman z katedry muzeologie Masarykovy univerzity.
Měřit úspěšnost galerií je podle něj těžké a jednoznačná kritéria neexistují. Řada podobných institucí ve světě však úspěšnost alespoň přibližně změřit umí, je však třeba dost komplikovaně sledovat mnoho ukazatelů – kromě návštěvnosti i počet výstav, vyváženost přírůstků ve sbírkách, počet zápůjček na výstavy, které galerie pořádá a naopak počet zápůjček na výstavy pořádané jinde, také výstupy v médiích nebo počet přístupů na webové stránky galerie.
A úspěšnější jsou ty galerie, jejichž rozpočet je ze státních peněz tvořen jen částečně – musí se pak snažit o co nejkvalitnější služby, aby se náklady vrátily. "V poslední době přešla většina evropských muzeí na statut neziskových organizací. Tím získala větší zodpovědnost vůči návštěvníkům i sobě samým, i když musí řešit financování z více zdrojů," říká šéfka Asociace muzeí a galerií Eva Dittertová. K posouzení kvality muzea či galerie u nás paradoxně stačí hlavně rozpočtová kázeň vůči zřizovateli.