Britský umělec Jim Bob píšící pod jménem J. B. Morrison

Britský umělec Jim Bob píšící pod jménem J. B. Morrison | foto: Andy Hollingworth

RECENZE: „Smrtka má větší arzenál než KLDR.“ Staříkova pouť je dojemná

• 0
Aby se dvaaosmdesátiletý stařec, který seděl v letadle naposledy někdy před třiceti lety, vydal z anglického městečka přes půl světa, musí mít proklatě silný důvod. Frank Derrick ho má. Jeho dceru žijící v Los Angeles potkaly dva maléry. „Jimmy mě opustil a našli mi bulku,“ sdělila otci do telefonu.

Vypadá to pěkně pochmurně. Ale kniha známého britského rockera a spisovatele J. B. Morrisona Jedinečná dovolená Franka Derricka, 82 let, vůbec tragická není. Naopak, je plná laskavosti, břitkého vtipu a pochopení pro slabosti blízkých. S Morrisonovým neortodoxním hrdinou se čtenáři setkávají už podruhé, loni nakladatelství MOBA vydalo Mimořádný život Franka Derricka, 81 let a nynější titul na něj navazuje.

Pána s bílými vlasy do půli zad samozřejmě sužují bolavé klouby či záda a všechny nové informace od pokynů v letadle po výklad v hvězdárně okamžitě zapomíná. Vrší se mu nezaplacené účty, protože věří, že když neotevře obálky, jejich obsah nemá žádnou moc. A občas uvažuje, která z chorob ho nakonec dostane: „Smrtka má větší arzenál než Severní Korea.“

Na druhou stranu má tenhle milovník filmů silně recesistické sklony a zálibu v imitování herců, především rád napodobuje Jamese Stewarta v Hitchcockově Oknu do dvora. Ani odvaha mu nechybí: když dcera absolvuje operaci, Frank se oděje do příšerných maskáčových kalhot a křiklavé havajské košile a letí za ní a vnučkou do Kalifornie.

Žije jen s kocourem

A to netuší, co ho tam čeká: vnučka se rozhodla, že dá matku s otcem zase dohromady. Vymyslela projekt sjednocení rodiny a Frankovi v něm přidělila významnou roli. Aby se necukal, hodlá mu v duchu hesla Frankie goes to Hollywood osladit pobyt v Los Angeles využitím jeho záliby ve filmech. Román je totiž současně svéráznou kronikou americké kinematografie.

Dívka provází dědečka po různých místech: tady se točil Rebel bez příčiny (Frank se fotí vedle sochy Jamese Deana), tahle lavička hrála ve Forrestu Gumpovi (Frank si vyzkouší jeho boty), tenhle domek hostil Paula Newmana v Podrazu. A když obě ženy jdou do práce a nechají dědu opuštěného ve stylu série Sám doma, přirozeně následuje příslušné, byť komediální drama.

Jedinečná dovolená Franka Derricka, 82 let

70 %

autor: J. B. Morrison

nakladatel: MOBA

překlad: Jana Krollová

272 stran, 299 Kč

Jedinečná dovolená je neobyčejně příjemná kniha. Žádné literární excesy a extravagance, prostě se vypráví jeden vlastně obyčejný příběh – i když místy trochu zdlouhavě a popisně. Ale tu drobnou nevýhodu bohatě vyvažují přesvědčivé charaktery hlavních postav i vedlejších figurek, jimž Frank přiděluje takzvaně indiánská jména. A především líčení láskyplných rodinných vztahů se spodním tónem lehkého smutku. Vždyť jinak žije Frank osaměle se svým kocourem a jeho společenské styky spočívají v odmítání nabídek na opravu střechy nebo brožurek Svědků Jehovových.

„Jestli moje kniha čtenáře pobaví, rozveselí a dojme, budu rád. Možná pak zatelefonují svým rodičům či prarodičům, jen aby zjistili, jak se jim daří,“ prohlásil Morrison o Mimořádném životě. Stejné poslání by mohla mít i Jedinečná dovolená.