Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je význam Pražského jara přeceňován?

  10:16aktualizováno  10:16
V českých hudebních kruzích se diskutuje o tom, zda je Pražské jaro ve světě dostatečně známým a respektovaným mezinárodním festivalem, nebo zda jeho význam Češi přeceňují. "Nejsme pouze lokální zábavou," řekl v té souvislosti ředitel Pražského jara Roman Bělor. Naopak hudební publicistky Věra Drápelová a Dita Hradecká se domnívají, že festival není tak renomovaný, aby ovlivňoval hudební svět. Vytýkají mu nevýbojnost a nedůležitost.

"Pražské jaro nemá všeobecný ohlas mezi občany jako třeba Salcburský festival," připustil Bělor. "V profesionální hudební branži je však dobře známé, kdekdo zde chce vystupovat."

V životopise festivalu sice figurují jména několika hvězd, samy tyto osobnosti však ve svých biografiích Pražské jaro zpravidla opomenou zmínit, napsala Hradecká v Lidových novinách. Dodala, že v zahraničí daleko více znají a oceňují Bedřicha Smetanu - ale ještě více plzeňské pivo.

Rovněž podle Drápelové hvězdná kariéra světových špiček spolehlivě funguje i bez Pražského jara, které je klidným domáckým festivalem se zavedenými rodinnými rituály; je to všechno jaksi ztuhlé a stereotypní, uvedla v Mladé frontě DNES.

Podle této hudební kritičky si lze těžko představit, že Pražské jaro prostoupí celé centrum města, že jím budou žít obchodníci od majitelů luxusních restaurací až po prodavače párků a že na vlastní dramaturgické jádro se nabalí další umělecké i společenské aktivity, jdoucí až na hranici nonkonformnosti. 

Například ředitel České filharmonie Václav Riedlbauch je přesvědčen, že Pražské jaro lze srovnávat se Salcburkem a podobnými festivaly. Mnozí lidé v kuloárech nicméně přiznávají, že je třeba přitáhnout do Prahy víc špičkových osobností, i když se ví, že velkou roli hrají finance a že to není snadné.

Budoucí šéfdirigent České filharmonie Zdeněk Mácal se domnívá, že pomoci by mohla doposud jedinečná atmosféra hudební Prahy a osobní kontakty. Připomněl také, že kdysi byly osou festivalu koncerty filharmonie; ta by podle jeho názoru měla být víc zaangažována i nyní. 

Pražskému jaru se někdy také vytýká špatná propagace. Roman Bělor proto mimo jiné chce modernizovat veřejnou prezentaci festivalu, domyslet komunikaci s potenciálními zájemci o vstupenky, najít pestřejší způsob prodeje lístků a lépe nabízet ty programy, o něž není předem tak velký zájem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Primavera Sound 2014: Arcade Fire
RECENZE: Arcade Fire v novince vsadili na retro, závěr trochu nudí

Přízeň, kterou si kanadská kapela Arcade Fire získá svou aktuální deskou u posluchačů, se asi bude lámat podle toho, jak kdo má, nebo nemá rád „osmdesátkový“...  celý článek

Ivan Král (Metronome festival, Praha, 26. června 2016)
Ivan Král chystá české turné. Nabídne i písně, které hrál s Iggym Popem

Většinou u nás koncertuje jen jednou do roka a jeho živá vystoupení bývají velkým zážitkem. O tom se ostatně mohli přesvědčit například návštěvníci loňského...  celý článek

Mig 21
Jen na Okoři se mohlo stát, že se Macháček ráno probudil vedle Hapky

Pro koho by bylo sobotní vystoupení Robbieho Williamse v pražských Letňanech příliš masovou akcí, nebo by se chtěl naopak před večerním koncertem hudebně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.