Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaroslav Valečka maluje Sudety, v nichž vyrůstal. Pěkně hýří barvami

  13:28aktualizováno  13:28
Především malby pohraniční krajiny nabízí výstava Jaroslava Valečky. Do 17. listopadu ji hostí pražská Galerie Vltavín.

Jaroslav Valečka, Velká zima, 2013 | foto: Galerie Uffo

Malíř Jaroslav Valečka v neděli oslaví jedenačtyřicáté narozeniny. Pochází z Prahy, ale dětství strávil v severních Čechách. A právě krajina pohraničních Sudet je častým tématem jeho tvorby i nynější výstavy. Také ji nazval Sudety.

Fotogalerie

Inspirace Munchem

"Jsou to krajiny Valečkova dětství, okolí malé vísky Líska, odkud čerpá svou základní inspiraci. Z jeho tvorby lze odvodit, že problematika Sudet vůbec nepatří minulosti, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale že je to stále živé a citlivé téma iritující nejen Valečku, ale i mnohé další autory," soudí kurátorka výstavy Kateřina Tučková. Mimochodem, v trutnovské Galerii Uffo je až do 12. listopadu k vidění expozice na podobné téma. Jmenuje se Hraniční syndrom a Valečka se na ní podílel spolu s malířem Davidem Saudkem a sochařem Martinem Káňou.

Jaroslav Valečka absolvoval pražskou Akademii výtvarných umění v ateliéru Jiřího Sopka. V počátcích své tvorby byl ovlivněný dílem Edvarda Muncha, Josefa Váchala, Jana Zrzavého nebo Josefa Lady. Jeho malba je postavená na výrazné barevnosti, práci se světlem a expresivní zkratkou a řadí se tak k poměrně mladému žánru stuckismu. Ostatně od loňského roku je Valečka zakládajícím členem výtvarné skupiny Central Europe Stuckists.

Jaroslav Valečka, fotoportrét

Jaroslav Valečka, fotoportrét

Ve své tvorbě také dokládá vliv krajiny a historie místa na obyvatele, kteří dnes v Sudetech žijí. Tematizuje podivné lidské charaktery zasazené většinou do osamělých portrétů, které reflektují absenci zájmu o komunitní život. "Pakliže zobrazuje skupiny lidí, je to vždy spojeno s nějakou dramatickou situací a přítomností krve - od zabijačky prasat přes pozabíjené slepice a krvavé stopy v lese až po hořící smrtku," říká Tučková.

Mrtvá Němka

Řadu námětů autor vytěžil z vlastní zkušenosti s obyvateli Sudet. Mezi ně patří olejomalba Skleněná rakev, která připomíná hry vesnických dětí v místní márnici, při kterých se jedno z nich zranilo a přes noc málem umrzlo. "Podobným dokladem je také malba Mrtvá Němka, v níž zpracovává vlastní vzpomínku na asanaci starého německého hřbitova, na němž odhalili několik hrobů s mumifikovanými lidskými ostatky, mezi kterými byla ve svatebním šatu pohřbená mladá německá dívka," vysvětluje kurátorka.

"Jaroslav Valečka pravidelně vystavuje a jeho dílo vyhledávají i sběratelé. Svým výrazem i jasnou tematickou základnou se přidružil k respektovaným a etablovaným současným autorům," dodává. Výstava v Galerii Vltavín představuje autorovy práce z let 2012-2013.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.