Jaromír Honzák: Uncertainty (obal alba)
V osobnosti Jaromíra Honzáka si ruku podává talent hráčský a skladatelský společně s výbornou produkční prací a dobrým čichem na spolupracovníky, které zve do svých projektů jak z domácí scény, tak ze zahraniční. To se týká i novinky Uncertainty, vydané již tradičně na labelu Animal Music.
Jaromír Honzák je nejvýznamnějším českým jazzovým basistou už od 80. let, na poličce má nejvíc žánrových Andělů v jazzové kategorii, které získal za tři svá sólová alba. Žánr přesahuje dlouholetým členstvím v kapele Bratři Ebenové, v experimentující skupině Face Of The Bass nebo spoluprací s Ivou Bittovou.
UncertaintyJaromír Honzák Animal Music 2014 |
Je také významným hudebním pedagogem a za svého přímého učitele nebo aspoň „patrona“ jej považuje celá mladá a střední generace českých jazzmanů. Z nich si také vybral polovinu partnerů na album Uncertainty: kytaristu Davida Dorůžku a pianistu Víta Křišťana. Ze zahraničí přizval francouzského hráče na saxofony a klarinety Antonina-Tri Hoanga a švédského bubeníka Jona Fälta.
Zvukové imprese
A za jaký konec to tedy tentokráte Honzák vzal? Opět za jiný. Všech osm skladeb na albu pochází z jeho dílny. Ta první, Smell if Change, ještě poněkud klame tělem a svou v podstatě tradiční jazzovou náladou i stavbou s tématem a sóly se z desky vymyká.
Následující Fourteen v melodických souzvucích akustického klavíru a klarinetu v některých momentech skoro až připomíná nějakou mezihru z písničky Bratří Ebenů a jde bezesporu o skladbu nejvstřícnější k nejazzovému posluchači.
Další dění na desce už si však v první řadě pohrává s atmosférou a zvuky ve velmi klidných až meditativních náladách, v nichž vyniká jak křišťálově čistý zvuk (osvědčené studio Sono), tak hráčská imaginace jednotlivých podílníků. V žádném případě se tady nehraje na takzvané „výkony“. Na nějaké sportovní kategorie „kdo výše a rychleji“ Honzák zcela rezignoval.
Jako by album bylo určeno spíš ctitelům ambientních ploch, které však ve své průběžnosti a stavbě na ostinátních základech mají velkou vnitřní dynamiku. A zvláště při soustředěném poslechu dokážou vtáhnout do specifického světa plného zvukových impresí.