Yayoi Kusamová již před zhruba čtyřiceti lety cítila, že atmosféra japonských ostrovů je pro jejího tvořivého ducha příliš těsná a svázaná konvencemi. Koncem 50. let proto přesídlila do svobodomyslného New Yorku. Už její rané práce (akvarely a malby) nesou stopy jejích pozdějších osobitých instalací. Těmi si záhy vysloužila pověst "exotky" newyorské umělecké scény. Její tvorba se pohybuje na rozhraní pop artu, minimal artu a abstraktního expresionismu.
Jako základní výrazové prostředky Kusamové slouží tečky, puntíky a síťové
struktury. Jejich pomocí je schopna v divákovi navodit pocit zcela nového,
snového a surreálního prostoru. Inspirovat se výtvarnice nechávala především celospolečenským klimatem. V 60. letech to byla korupční aféra "Watergate" prezidenta Nixona a válka ve Vietnamu, později narůstající komercializace trhu.
Všestrannost Kusamové dokládá také její literární tvorba. Své zážitky z amerického uměleckého světa zpracovala po svém návratu do Japonska v roce 1974 v řadě básní a autobiografických povídek.
Výstava Yayoi Kusamové potrvá do 28. dubna 2002 ve vídeňské galerii Kunsthalle, která se specializuje na prezentaci současných trendů ve světovém umění.
Galerie Kunsthalle |
Otevřeno: denně od 10 do 19 hodin, ve čtvrtek až do 22 hodin |
Internetová adresa: www.KUNSTHALLEwien.at |
tel.číslo: 00 43 1 521 89 33 |
Yayoi Kusamová: Zrcadlová síň (Dýně), Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo, 1991. |
Yayoi Kusamová: Světlušky na vodě, Le Consortium, Dijon, 2000. |
Yayoi Kusamová: Narcisová zahrada, 1966-2000, Le Consortium, Dijon, 2000. |