Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Janková uspěla i s Haydnovými opomíjenými písněmi

  7:10aktualizováno  7:10
Po koncertu tenoristy Juana Diega Flóreze přišel v neděli na řadu písňový večer české sopranistky Martiny Jankové. A jakkoli se obě vystoupení v rámci Pražského jara nesla ve zcela rozdílném duchu, byla ukázkou toho, jak se dá výborně hospodařit s hlasem, kterému příroda nenadělila příliš velkou sílu a bohatost.

Česká sopranistka Martina Janková představila na Pražském jaru opomíjené písně klasicistního skladatele Josepha Haydna. | foto: Pražské jaro

Janková si pro svůj vůbec první recitál na Pražském jaru vybrala písně klasicistního skladatele Josepha Haydna, od jehož úmrtí zanedlouho uplyne 200 let. Skladatel je v obecném povědomí vnímán jako autor instrumentálních skladeb, především symfonií a smyčcových kvartet.
Psal však také písně a opery, i když jeho vokální dílo stojí v pozadí. Nabízí se tedy otázka, zda právem či neprávem.

Naše mezinárodně úspěšná pěvkyně na ni odpovídá jasně, za Haydnovy písně se plně postavila – podobně jako před časem na jiném koncertě vyzdvihla kompoziční činnost žen z rodinných okruhů romantických skladatelů.

Jiná tvář jubilanta

V jednostranně koncipovaném programu byla ovšem skrytá určitá nástraha. Ne že by nestálo za to představit i jinou tvář významného skladatele, ale v průběhu vystoupení se začal vnucovat dojem, že Haydn sám o sobě přece jen "neutáhne" celý písňový večer tak spolehlivě jako třeba někteří pozdější romantikové.

Nejméně nápaditě zapůsobil vstupní výběr ze Skotských a velšských písní, a to přesto, že ke zpěvu a klavíru se přidávají ještě housle a cello. Větší vtip a trefnější vystižení textu Haydn projevuje v Německých písních pro zpěv a klavír a nejumělečtěji zapůsobily Anglické kanzonety, například svůdná lákavost a žertovnost Písně mořské panny nebo vznešená melodičnost písně Ó libý hlas.

Stačily však tři přídavky od Mozarta, aby Haydnova kompoziční dovednost a poctivost byla vystavena zkoušce odolat géniovi schopnému udělat skvost z čehokoli. Ve vzduchu tak nakonec stejně zůstala viset Mozartova Fialka, a nejen proto, že to byl přídavek.

Možná mohlo být představení pestřejší, kdyby byl Haydn zařazen do dobového kontextu s písněmi dalších autorů než monotematický program doplnit jen autorovým Klavírním triem C dur. Na druhou stranu i od toho jsou výročí, aby se nalistovaly i méně "čtené" kapitoly. Na účet Pražského jara jde připomínka, že v programu nebyly překlady textů, což je u písňového večera problém.

Radost ze zpěvu

Janková naštěstí patří k umělcům, kteří muzikantstvím, radostí ze zpěvu a schopností navázat kontakt s publikem dokážou prosadit i neobvyklejší program.

Její půvabný, tvárný a nosný sopránek zněl kouzelně, jazykově si asi nejlépe pohrála s písněmi v němčině, která je její druhou mateřštinou. Z každé písně udělala dokonalou miniaturu, potěšila i smyslem pro humor. Jemné a vkusné herecké náznaky dotvořily celkový dojem.

U klavíru, kterému Haydn nepřidělil jen vedlejší roli, měla rovnocenného partnera ve svém švýcarském spolupracovníkovi Gérardu Wyssovi a na celkové úrovni koncertu se podíleli i houslistka Adéla Štajnochrová a cellista Petr Nouzovský. Byl to další výjimečný vokální večer letošního Pražského jara.

JOSEPH HAYDN - Výběr z písní
Rudolfinum, v rámci Pražského jara. Soprán M. Janková, klavír G. Wyss, housle A. Štajnochrová, cello P. Nouzovský.
Hodnocení MF DNES: 80 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Součástí Pražského jara letos bude i představení čínské opery kunqu
Bude zpívat Blecha? I takové věci musí řešit Pražské jaro

Přiblížil se opět 12. květen a s ním i zahájení festivalu Pražské jaro. V zákulisí se odehrávají poslední přípravy a­ řeší se problémy, které by běžného...  celý článek

Německá houslistka s rodinnými kořeny na Slovensku Julia Fischerová vystoupila...
RECENZE: Když na Pražském jaru zahraje doslova obojživelná muzikantka

Když už se zdálo, že letošní Pražské jaro plyne v organizační pohodě, odřekl kontratenorista Andreas Scholl. Festival přišel o jeden z nejslibnějších večerů. V...  celý článek

Pražské jaro 2014: Violeta Urmana a dirigent Jonathan Notte
GLOSA: Právě končící Pražské jaro se trefuje. Tedy alespoň střídavě

Koncert Frankfurtského rozhlasového symfonického orchestru uzavřel 69. ročník Pražského jara. Posluchač každoroční přehlídky vážné hudby je až vděčný, že se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.