Jana z Arku jako tablo s kousky divadla

Honeggerovo oratorium Jana z Arku na hranici bezesporu svádí k scénickému provedení. Více než hodinová skladba, která zazněla ve Smetanově síni Obecního domu, v sobě spojuje mystiku s lidovou fraškou, mluvenou řeč se zpěvem a obsahuje i řadu vděčných prvků.

Jako třeba burleskní soudní tribunál, jehož členové a přísedící jsou připodobněni k praseti, oslu a ovcím, nebo alegorickou karetní hru mocnářů, znázorňující politické intriky kolem Jany.

Přes to všechno se však v tomto umělecky pozoruhodném a přitom komunikativním díle, jež vzniklo před druhou světovou válkou, přece jen daleko více sváří ideje než skuteční lidé.

Úterní provedení, které režírovali Frederika Smetanová a Michal Lázňovský, se snažilo najít jakýsi kompromis, vyplývající z limitů daných prostředím koncertního sálu a koneckonců i financemi.

Svítilo se různými barvami, hlavní účinkující měli kostýmy, za orchestrem bylo umístěné pódium ohraničené zástěnou vyzdobenou symbolickými obrázky souvisejícími s dějem. Herci se před touto dekorací snažili hrát a tančit, ale na omezeném prostoru to neměli snadné.

Jejich kousky možná trochu pomohly divákům neznalým francouzštiny orientovat se v příběhu, ale celkově vzato, realisticky názorné divadlo vtlačené do koncertního provedení nemohlo působit jinak než útržkovitě.

Možná by přece jen bývalo lepší zůstat u "obyčejného" koncertu, zvlášť když hlavní hrdinka Jana byla v podání Frederiky Smetanové jedním slovem sugestivní: ani svatá, ani anděl seslaný na zem, ale obyčejná, lidsky rozervaná a trpící bytost.

Po boku jí stál impozantní Michel Favory jako bratr Dominik, v celé řadě dalších mluvených i zpívaných rolí se představili čeští i francouzští herci a zpěváci. Dětský sbor Bambini di Praga, Pražský filharmonický sbor i Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK odvedly pod vedením Serge Bauda profesionální výkon.

Ale přesto se zdálo, jako by zkušený francouzský dirigent, jenž poprvé řídil v Praze toto dílo v roce 1974, neměl dost energie k tomu, aby celý kolos zapůsobil opravdu jako koncertní drama, ne pouze jako seriózně sestavené tablo s vloženými divadelními vsuvkami.

,