Jana Šteflíčková

Jana Šteflíčková | foto: Václav Hatle

RECENZE: Jana Šteflíčková producenta alba neměla. Nepotřebovala ho

  • 3
Jedna z nejtalentovanějších českých písničkářek a herečka divadla Ypsilon Jana Šteflíčková vydala první sólové album. Pokřtí jej za účasti kmotra Michala Prokopa a dalších kolegů z hudební branže v pondělí 24. července v pražské Malostranské besedě.
Šteflíčková obal

Jana Šteflíčková je těm, kteří sledují naši písničkářskou scénu, známá už dlouhá léta. Začínala de facto v dětství jako "zázračné dítě" folkových festivalů, postupem času začala sama psát vlastní písničky, obklopila se kapelou Kůň, se kterou v roce 2007 vydala debut Jablečno. V posledních letech ale koncertuje zcela sólo, jako "osamělá písničkářka" (členkou tohoto volného sdružení, iniciovaného Janem Burianem, je také) – a tak jí to sluší nejvíc.

Jana Šteflíčková

90 %

Jana Šteflíčková

vyd. Jana Šteflíčková 2013

Při přípravě alba, na které zachytila stávající repertoár, stála před volbou: natočit je zcela sama, nebo přizvat další hudebníky? A nechat si radit od zkušeného producenta, nebo se spolehnout na vlastní jasnou vizi a muzikantský cit? Zvolila cestu možná nejsložitější, nejriskantnější, ale také velmi autentickou. A jak výsledek ukazuje, také asi nejlepší.

Bez producenta se totiž obešla a do téměř každé ze čtrnácti autorských písniček přizvala několik muzikantských hostí. Ty ale nevybírala podle "slávy jména", nýbrž podle přesvědčení, že právě oni mohou výsledku prospět. A tak se tu potkávají známí profíci typu bubeníka Martina Kopřivy (mj. Lanugo) či basisty Jana Judla (mj. Jablkoň) s méně známými hráči, kteří do studia přinesli ne úplně běžné nástroje, jako je violinofon, niněra nebo lapsteel kytara.

Jana Šteflíčková

Jana Šteflíčková album nahrávala téměř rok, je znát, nakolik je vypiplané a spousta detailních nápadů je skutečně skvěle dotažených. Zároveň z něj ale nečiší chlad a "přešlechtěnost", do kterých podobné projekty občas upadají. Nahrávky působí zcela přirozeně, jako záznam uvolněného letního posezení, na kterém se ve studiu střídají hosté s nástroji, zatímco ostatní posedávají na zahradě, usrkávají bowli a čekají, až na ně přijde řada.

A pak je tu ještě to nejdůležitější, protagonistka, její kytara, zpěv a hlavně písničky. Ačkoli je Jana Šteflíčková přiřazována obecně k folku, své si v jejích písních najdou i fanoušci šansonu, blues a jistě i osvícenější rockeři. Ostatně, Šteflíčková běžně (a úspěšně) koncertuje v klubech i na velkých festivalech všech těchto ražení.

Jana Šteflíčková (Open Air Music Festival Trutnov)

Texty Jany Šteflíčkové jsou především dobře odpozorované "písničky všedního dne". Vyprávějí příběhy, které lze zažít v sídlištním nonstopu, vietnamském obchodě nebo na třídním srazu, ale vždy s působivou a důležitou přidanou hodnotou. Tou je jednak dokonalé balancování na hraně mezi vážností a nadhledem (tomu se nepochybně přiučila na divadelních prknech), cit pro gradaci, pointu, ale i kontrapunkt hudby a slova. V tomto oboru se může směle rovnat největším mistrům tohoto oboru.

Folk Jany Šteflíčkové není žádné kotlíkářské pidlikání, ale není to ani ušlechtilá hra na Umění. Zároveň má daleko i od nějaké "zlaté střední cesty". Tahle dáma není žádný strašpytel. Na tuhle cestu se vydala autorka, producentka, ale také vydavatelka a dokonce autorka fotografií v bookletu zcela sama, možná i přes nedůvěru svého okolí. Po poslechu tohoto alba by se jí každý nevěřící Tomáš měl omluvit.