Jan Svěrák režíruje Cimrmana. Proso zahrají poprvé a naposled

  • 6
Operetní freska má v sobotu světovou premiéru v přímém přenosu do padesátky kin. "Tatínek usedne za cello, jako v Koljovi," prozradil syn Zdeňka Svěráka.

Zatím jsou všichni v civilu, i Libor Pešek v džínách diriguje uvolněně, pokyny prokládá veselými historkami a Petr Brukner si ho fotí, než usedne za činely. Vážně na ně Brukner bude hrát? "Jistě. Pokud se trefí," směje se Jan Svěrák, jenž unikátní projekt režíruje.

Pro odvážné diváky

Až se zítra všichni hodí do gala, z pražského Obecního domu se do čtyřiapadesáti kin v Česku přenese Proso, světová premiéra slavných melodií odcizených z operetní fresky Járy Cimrmana. "Pořídíme záznam, který třeba odvysílá ČT pro odvážné diváky, ale živě se bude Proso hrát v podání Českého národního symfonického orchestru poprvé a naposled jen na festivalu Prague Proms," říká režisér.

Právě symfonici přišli s nápadem nastudovat operetu, již zmiňuje hra Divadla Járy Cimrmana Hospoda Na mýtince. "Tatínkovi to připadlo zábavné, jen jsme váhali, zda to může zajímat i diváky. Ale díky distribuční společnosti Aerofilms jsme našli průsečík publika, které sleduje přenosy z Metropolitní opery i z Cimrmanova divadla," připomíná Jan Svěrák loňský přenos Českého nebe k jubileu scény.

Ani v koncertní podobě Prosa nebudou chybět divadelní prvky, tedy semináře z Hospody Na mýtince věnované rozboru géniova operetního díla. Navíc se někteří členové souboru zapojí i do hudební produkce. Vedle činelů s Bruknerem se rýsuje třeba tenor buffo čili komický tenor v podání Miloně Čepelky. "Neoznačuje to za zpěv, nýbrž za součást své vědecké práce," podotýká režisér. Divadelní technik Robert Bárta hraje jednou ročně o Vánocích na housle, sedí tedy v sekci smyčců.

Noty nahoru a dolů

A Zdeněk Svěrák, jenž se synem vybral z návrhu symfoniků ukázky operetních motivů, bude hrát na cello. "Oprášil své lekce z Kolji, kde představoval violoncellistu, a na chalupě pilně cvičí," prozradil syn spoluzakladatele cimrmanovské legendy. Jen trochu prý otce zaskočil, když mu naznačil, že vedle jeho vláčných tahů smyčcem hraje orchestr daleko rychleji.

Do Prosa, jehož výnos jde Centru Paraple, zapojili Svěrákovi i třetí generaci. Režisér s sebou vzal syny Ondřeje, který chodí na hodiny klavíru, i posluchače filmové školy Františka, jenž má na starosti upoutávku a film o filmu. Jak je na tom se znalostí not sám režisér? "Poznám, kdy jdou nahoru a kdy dolů, jinak je to říše dirigenta," přiznal Jan Svěrák.