Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výtvarník Jan Kubíček se nikdy nebál rušit své kruhy

  14:37aktualizováno  14:37
Galerie hlavního města Prahy přichystala velkou retrospektivu loni zesnulého malíře Jana Kubíčka. V Městské knihovně potrvá do 10. srpna.

Jan Kubíček na své výstavě Geokonstrukce, systémy a náhody v Galerii Zlatá husa v roce 2011 | foto: Galerie Zlatá husa

Jan Kubíček: Výzkum čtverce (pozitivně-negativně), 1970-78

Jan Kubíček: Výzkum čtverce (pozitivně-negativně), 1970-78

Jan Kubíček (1927–2013) patřil ke směru, který je známý pod pojmy "konkrétní" nebo "konstruktivní". Od šedesátých let tvořil obrazy, jež vznikaly na racionálních, geometrických základech.

Ve stejné době hledali racionálně estetický přístup k umění také Zdeněk Sýkora, Karel Malich a Hugo Demartini. V šedesátých letech navázali kontakty se spřízněnými kolegy v zahraničí, v následující dekádě už vinou politické situace museli jít vlastní cestou.

Rané asambláže

"Zajímám se o obraz jako konkrétní plochu," definoval si Kubíček začátek své konstruktivistické fáze. Znamenalo to, že obraz nesměl obsahovat žádný odkaz na realitu mimo tuto plochu.

Fotogalerie

Vrcholu své umělecké tvorby dosáhl nejpozději sérií obrazů s dělenými kruhy. Využitím kruhu a možností jeho dělení pro sebe dobyl takřka nekonečný kosmos formálních možností, které zdaleka nechtěl všechny vyčerpat (a vzhledem k jejich množství ani nemohl), jež však tvořily vzájemně propojený formální kánon.

V retrospektivě, kterou představuje výstava ve druhém patře pražské Městské knihovny, však musí být zohledněno i Kubíčkovo rané dílo. Jako většina umělců své generace vychází i on z estetického vývoje padesátých let.

Tento směr, který je na Západě označován jako "informální", utvářel po druhé světové válce ráz mezinárodní umělecké scény.

Spolu s přítelem Jiřím Balcarem a kolegou Vladimírem Boudníkem započal Kubíček svou tvorbu v tomto stylu. Jeho rané laky a asambláže z dřevěných prvků nebo experimenty s písmeny ještě nepoukazují na pozdější konstruktivní fázi, dávají však tušit, že se Kubíček ve svých pracích velmi brzy zajímal o prokazatelné struktury.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jan Zrzavý
Žlutý Kristus a další Zrzavého poklady. V létě bude i Kyncl a Gutfreund

Letní prázdniny se blíží, přesto galeristé po celém Česku stále pilně chrlí na své návštěvníky nové a nové výstavy. K vidění je dílo Jana Zrzavého, Františka...  celý článek

Kovová plastika pro pátera Josefa Toufara. Její autor, uznávaný sochař Olbram...
OBRAZEM: Socha pro Toufara i Ifigenie. Připomeňte si dílo Olbrama Zoubka

Akademický sochař Olbram Zoubek, který ve čtvrtek ve věku 91 let zemřel, za svůj život vytvořil nespočet zásadních děl pro českou i světovou výtvarnou scénu....  celý článek

Hudeček Antonín: U potoka (z Okoře), (1899)
Malíře Hudečka fascinovala Okoř. Olej U potoka jde do aukce

Milovníci českého krajinářství konce 19. století mají šanci získat vzácné dílo malíře Antonína Hudečka U potoka (z Okoře). Do své květnové aukce jej zařadila...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.