Muzikant, jenž si říká Jamie xx, na úvod posluchače znejistí nervózním rytmem skladby Gosh, aby ho pak minutu po minutě mohl zahrnovat a překvapovat zvukovou vřelostí a nebývale atmosférickými a barevnými vizemi.
Vzhledem k tomu, že Jamie xx jako producent vychází především z elektronické hudby, chce jeho nahrávka svůj čas, aby stihla „najet“ a začít pořádně působit.
O tom, jak umí pracovat s celkovou atmosférou, přesvědčil už s The xx, v případě své sólové desky ukazuje, že to jde i s minimálním využitím vokálů, v hustém ševelu samplů a melodií, které nezasekávají nuceně do mozku háčky, zato působí niterně.
Přesto dobrá polovina desky In Colour vlastně působí jako dlouhá, svou náladou a pojetím nesmírně vtahující a v detailech fascinující předehra. Nahrávka pak skutečně „vybuchne“ pokaždé, když Jamie xx do písničky pozve za mikrofon některého z hostů.
Drobnosti a naděje
Platí to u očekávaných hlasů kolegů Romyho Madleyho Crofta a Olivera Sima z The xx, ale ještě víc u nečekaného duetu amerického rapera Young Thuga a jamajského zpěváka Popcaana v písni I Know There’s Gonna Be (Good Times).
Je překvapivé, jak tento náhlý dotek dancehallu přirozeně zapadá nejen do nálady, ale i charakteru zbytku desky, která i přes introvertní pojetí není zahleděná do sebe.
In ColourJamie xx |
Jamie xx jenom naznačí, že kdyby chtěl, mohl by každý ze svých nápadů vybrousit k mainstreamovému úspěchu. Ale zároveň i to, že ho baví nepodbízet se za každou cenu.
I proto působí deska In Colour tak moc autenticky a přes elektronický charakter také organicky. Po skončení závěrečné Girl přímo vybízí k dalšímu poslechu a objevování zvukových a hudebních drobností nebo prostě nasávání atmosféry melancholie i naděje, které ze současných producentů neumí nikdo docílit tak jako Jamie xx.