iDNES.cz

Jakub Špalek on-line

velikost textu:
vydáno 28.5.2008 10:55
Svoji činnost kvůli nové grantové politice pražského magistrátu už o prázdninách ukončí divadelní spolek Kašpar. Jeho šéf Jakub Špalek bude odpovídat čtenářům iDNES.cz on-line ve středu od 11 hodin.
OTÁZKA: Předesílám, že jsem častým návštěvníkem pražských divadel. Přesto nechápu, v čem je muzikál o největší české ženě – B. Němcové „málo kulturní“ (jak tvrdí žebrající o peníze) a v čem je v pořadí 199. díl plytkého povídání Suchého s Molavcovou „vysoce umělecky náročný“. Mohl byste mi poradit? Děkuji. jan novák praha 7
ODPOVĚĎ: Nikdo z iniciátorů petice nepoužil nikdy slova typu "horší", "nekulturní" na adresu muzikálových produkcí. 28.5.2008 11:07
OTÁZKA: Co se stane, když z 98 divadel jich v nejhorším případě zůstane 80, která dotace nepotřebují? Já říkám, že nic. V Praze je 5 (pět!) soukromých škol, které vychrlí ročně pár stovek nových divadelníků. Akorát, že ten proradný a nekulturní magistrát nezvyšuje úměrně tomu osevní plochy kapustičky. Prokopič
ODPOVĚĎ: Vycházíte z trvrzení radních Richtera, že dotace bere pouze 18 divadel z 98. Jednak v Praze není 98 divadel a dodnes nám není známo, jak radní k tomuto číslu přišel. A druhak - dotaci dostává daleko více subjektů jak 18. Jde pouze o nepochopení radního. 28.5.2008 11:09
OTÁZKA: Jsem vysoce umělecký sochař a mám dílnu v Praze. Prodělávám, protože nikdo nepozná, co jsem to vysochal. Mohl byste mi pomoci? Vždyť některá díla připomínají dřevěný špalek. Mohu si přinést svůj transparent na vaše demonstrace? Nemohl bych něco dostat z těch 420 milionů? Antonín Šebek
ODPOVĚĎ: Autoři petice jasně tvrdí, že je potřeba vymyslet dotační systém i pro jiná odvětví kultury, včetně výtvarného umění. Jsme si vědomi toho, že zrovna v případě výtvarníků je systém veškerý žádný. 28.5.2008 11:10
OTÁZKA: Dobrý den. Pokud DS Kašpar opravdu zanikne, budete nadále hrát v jiných divadlech nebo s tím praštíte docela? Děkuji a přeji hezký den. Jana S.
ODPOVĚĎ: Kašpar v současné chvíli není schopen rozjet začátek příští sezony od září - do té doby chceme hrát i přes léto. Zatím přes veškeré snahy se nám nedaří situaci zlomit. Pevně doufám v zásah z hůry. 28.5.2008 11:11
OTÁZKA: Znáte alespoň jednoho pražského herce, který v posametové době umřel hlady? Díky vyšším poplatkům na veřejnoprávní ČT máme plno umělecky hodnotných seriálů. Filmů se točí více než za sociku, rozšiřují se další TV stanice, takže kvete kvalitní dabing, umělecké předváděcí akce v megamarketech a na recepcích. Akorát ty umělecké reklamy jsou hrozně špatně placené, že ano? Rád se v nich na ty přední hladové umělce dívám. Nepřepínám. Rostislav Rod
ODPOVĚĎ: Tady nikdo hlady neumírá. Jenom hrozí zánik spoustě kulturních aktivit. 28.5.2008 11:12
OTÁZKA: Vystál jsem hodně front na klasický Semafor, to podotýkám. Tedy ten Semafor, který měl několik uměleckých souborů (některé byly potom suchým revolucionářem vypuzeny) Proto mi nebude vadit, když dva vyšeptalí protagonisté by nadále nezneužívali tuto slavnou značku. Který Semafor se Vám líbil – před- nebo po-sametový? J. Plaček
ODPOVĚĎ: Problém se sníženou dotací Semaforu je pouze v tom, že rozhodnutí o menší dotaci přišlo pozdě. 28.5.2008 11:13
OTÁZKA: Dobry den pane Spalku, chcete taky dotovat neprofitujici zemedelce, drobne remeslniky. Ti by si prece taky zaslouzili podporit. Souhlasite? Jaja
ODPOVĚĎ: Ministerstvo kultury ČR i pražský magistrát jasně deklarovaly zájem na dotování kultury. To jsem si nevymyslel já. 28.5.2008 11:13
OTÁZKA: proč si myslíte že máte automatické právo na dotace ? Kdo je ten kdo může určovat co je "umění" a co "komerce" ? Proč obhajujete že někdo má dotace dostat a někdo ne ? Není vám takováto závislost na daních od lidí trapná ? Aleš Javůrek
ODPOVĚĎ: My nemáme automatické právo na dotaci. Problém, proč vznikla petice, je v tom, že právní rámec EU jasně říká, že je potřeba oddělit podporu ziskových a neziskových subjektů z veřejných zdrojů. To po primátoru Bémovi chtěl nedávno i ministr financí Kalousek. 28.5.2008 11:15
OTÁZKA: Vyhovuje vám žít z veřejných peněz? Potom se tedy nedivim, že tolik prskáte, když vám někdo tuto "živnost" zatrhnul. Vy a vám podobní jste jenom paraziti Kamil
ODPOVĚĎ: Vy taky žijete z veřejných peněz. Taky používáte dotované zdravotnictví, dopravu,... 28.5.2008 11:16
OTÁZKA: Četl jste on line rozhovor s Janem Hrušínským? Je to člověk, který granty nebere a přesto dělá kvalitu. Nestydíte se vy ostatní podívat se takovým lidem do očí? Oni by měli právo brečet, že nejsou peníze, ale nekecají a peníze si seženou. Jinak doufám, že pan Richter na svém postu zůstane. Pavel Dubský
ODPOVĚĎ: Tento rozhovor jsem nečetl celý, ale názory J. Hrušínského jsou mi docela známy. Podotýkám, že pan Hrušínský o dotace žádal a není pravdou, že by mu nepomohly v ještě kvalitnější práci. Jinak se samozřejmě klaním před jeho ekonomickou zdatností. 28.5.2008 11:18
OTÁZKA: Když jsem viděl rozhovory s panem Richterem, bylo evidentní, že ten člověk nechápe, o co ve financování kultury vlastně běží. Vidí to čistě očima ekonoma a nechápu vůbec podstatu,funkci kultury atd. Dohodnout se s takovým člověkem bude hodně těžké. Přeji Vám při vyjednávání hodně štěstí. jakub homolka
ODPOVĚĎ: Nejen že nechápe, ale ani pochopit nechce. 28.5.2008 11:18
OTÁZKA: Ano...možná, že je v Praze dotovaných divadel moc. To ovšem neznamená, že by dotaci měli dostat další ("ta fantastikové" a jim podobní), což problém nevyřeší, ale spíš zmnoží. A nesmutnější na tom je, že o tom rozhoduje inženýr ekonomie, který zdá do divadel vůbec nechodí. Být na Vašem místě, tak ho inzultuji. To není dotaz, ale návod. Obšil
ODPOVĚĎ: Děkuji. To pomyšlení má mnohý z nás - přiznávám. 28.5.2008 11:19
OTÁZKA: Dobrý den Jakube, budete po případném konci Kašparu a odchodu z Divadla v Celetné jezdit alespoň s Kašparem na zájezdy, nebo je to také prodělečná akce? Děkuji. Mirek
ODPOVĚĎ: Zájezdy spolek Kašpar má naplánovány na celou příští sezonu. Pokud se nám podaří udržet podnik smluvně pohromadě, rádi kamkoliv přijedeme. Jinak přiznávám, že jedna z mých krizových variant zní "emigrace do Ostravy". 28.5.2008 11:20
OTÁZKA: Nazdar Kubo, nemáš tedy v plánu přesunout se do svého rodného Brna a doufat, že tady je situace v grantové politice lepší? Petr Přehnil
ODPOVĚĎ: Ne, do Brna ne, do Ostravy. Mám tam vyhlídnutý jeden nádherný dům pro divadlo. 28.5.2008 11:21
OTÁZKA: Dobrý den. Chci si založit divadlo jako vy. Vždycky přijdu na jeviště a vystrčim na diváky prdel. Myslíte, že bych na to měl dostávat granty jako vy? Jarda
ODPOVĚĎ: Ne. Myslím, že Vaše koncepce nemá moc šancí uspět u grantové komise. Tím Vám ale neupírám právo to zkusit. Zlomte vaz! 28.5.2008 11:21
OTÁZKA: Vám skutečně připadá správné, aby vedle sebe existovala divadla podporovaná ze státních (městských peněz) a divadla zcela bez dotací? Jaký je rozdíl mezi Vaším divadlem a Divadlem na Jezerce - například? Mně osobně to připadá jako by vedle sebe byli dva zemědělci, kteří pěstují stejnou plodinu, přičemž jeden z nich dostává dotaci, druhý nikoliv, ale oba potřebují své zboží prodat vlastně stejnému zákazníkovi. To by podle vás jeden z nich nebyl v nevýhodě? petra
ODPOVĚĎ: Myslím, že zrovna divadlo Na Jezerce patří mezi divadla, která by dotaci mít měla. A stojím pevně za tvrzením, že divadla mají být dotována a že vedle nich mohou existovat komerční projekty, které jsou samy o sobě ziskové. 28.5.2008 11:23
OTÁZKA: dříve jezdili kočovní umělci v maringotkách a když nic nevydělai tak nejedli. Dnes si založí "nevýdělečný" spolek a natáhnou ruku ! A když ji někdo nenaplní dle jejich představ tak ho označí za brbara ! Nic proti vám osobně nemám, ale tohle přece nemůžete myslet vážně a ještě bez začervenání křičet do světa ? A.Javůrek
ODPOVĚĎ: Radní Richter postupuje v nesouladu s evropským právem i s deklarovanou kulturní politikou hlavního města Prahy. To je důvod petice. A znovu opakuji, že problém ohrožených subjetků spočívá ne ve výši požadované dotace, ale v rozhodnutí, které přišlo pozdě. 28.5.2008 11:24
OTÁZKA: Držím Vám všem palce a věřím, že to dobře dopadne! Za Prahu kulturní! Tereza
ODPOVĚĎ: Děkujeme. 28.5.2008 11:25
OTÁZKA: Proč se vám zdá nespravedlivé, že po té co jste rozbili družné pracovní úsilí dělníků, rolníků a pracující inteligence tito nechtějí přispívat na vaše bezideové umění. Musíte se na to, Špalek, podívat tak nějak politicky. Klema
ODPOVĚĎ: Tak jo, díky za radu. 28.5.2008 11:25
OTÁZKA: Dovolím si znovu položit otázka A. Plačka, protože jste na ni neodpověděl, a mě to rovněž zajímá. Takže: Který Semafor se Vám líbil – před- nebo po-sametový? Jana S.
ODPOVĚĎ: Já do jiných divadel chodím velice málo. Semafor předsametový ani posametový jsem osobně nikdy neviděl. Znám jen záznamy inscenací ze 60. a 70. let. 28.5.2008 11:26
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych věděla, kolik během roku prodáte vstupenek? Respektive kolik lidí příští rok přijde o možnost vidět vaši produkci? dagmar
ODPOVĚĎ: Kašpar odehraje v jednom měsíci v Praze zhruba třicet představení, průměrná návštěva je asi 120 lidí. 28.5.2008 11:27
OTÁZKA: Vím, že umělci mají k ekonomice daleko. Ale i v kultuře existuje ROVNOST PŘÍLEŽITOSTÍ. U soukromých subjektů NIKDO NEROZLIŠÍ přesně, kde začíná "vysoká" kultura a kde tato kategorie končí. Vy byste to uměl? Pokud ano, tak (s prominutím) kecáte. Vladimír Tvrdík
ODPOVĚĎ: Tak jo, kecám. Děkuji za upozornění, ale kecat nepřestanu. 28.5.2008 11:28
OTÁZKA: Dobry den. Chtel jsem napsat, ze jste vyzirky a nekonkurence schopna individua, ale vy dostavate na frak uz tak, nema smysl lit olej do ohne :-) Jak se na ty dotazy tvarite? Cekal jste to, nebo jste spis cekal podporu? Dekuji za odpoved, Tomas Tomas
ODPOVĚĎ: Nečekal jsem nic, od pondělí poskytuji v pořadí asi sedmý rozhovor médiím a jsem připraven v podstatě na vše. Kdyby se vám zdálo, že jsem moc v pohodě, zkuste víc sprostých slov nebo mi vyhrožovat smrtí. Děkuji za test odolnosti a zůstávám s láskou a úctou. 28.5.2008 11:29
OTÁZKA: Vážený pane Špalku, mnozí si neuvědomují, že případné nucené uzavření Divadla v Celetné Prahu ochudí o scénu, která i když je umístěna v historické budově, je i pro vozíčkáře bezbariérově přístupná. Vozíčkáři stále nemají tolik možností pro své volnočasové aktivity jako mají lidé bez handicapů. Divadlo v Celetné umožňuje vozíčkářům vidět divadelní představení několika souborů i ze vzdálených měst, z Ostravy, dále umožňuje náhodné a zcela přirozené setkávání chodících a vozíčkářů a tím přispívá k odstraňování bariér mezi nimi. Konečně, pro mnohé je vzorem i pan Potměšil, který to nevzdal a dokázal a dokazuje, že nejenom prkna, které znamenají svět, ale život jako takový je pro všechny. Dotaz by měl být směrován na pana ing. Richtra – zda (to) si neuvědomuje, že případným zánikem dnes ohrožených divadel, která jsou vesměs bezbariérová, ztrácí kulturní společnost a ještě více právě handicapování návštěvníci, kteří stále nemají tolik možností jako zbylá zdravá populace, možnost setkávat se s "krásnou Thálii"? Jsou to právě Divadlo v Celetné, ale i Zábradlí, Švanďák, Dlouhá, Archa, Činoherák, Palmovka, ABC, Rokoko ... které jim tuto možnost nabízí a která jsou dnes i v ohrožení. Milan Milan J.
ODPOVĚĎ: Jsou to například ti, co mě bombardují příjemnými dotazy, jako právě teď. Děkuji za podporu. Zrovna dnes je evidentně vzácná. 28.5.2008 11:31
OTÁZKA: Dobry den. Nelze nahradit vypadek z financovani granty zdroji od soukomych mecenasu? Nedokazu si predstavit, ze by inteligentni zamozny clovek neprispel na ohrozenou kulturni cinnost, kterou on sam povazuje za kvalitni a hodnotnou. Jirka
ODPOVĚĎ: Děkuju za dotaz. My čekáme na jasně formulovaný postoj magistrátu - odpověď na petici. Jednáme s ministerstvem kultury a zároveň s tím samozřejmě promýšlíme různé krizové scénáře. To, o čem píšete, je samozřejmě jedna z možností. Zrovna včera ráno jsem psal dva dopisy na adresu hodně bohatých lidí, kteří nás - Kašpary - mají rádi. 28.5.2008 11:32
OTÁZKA: Vlastně ani nemám dotaz. Jen Vám chci popřát hodně štěstí jinde. Divadel je spousta, spousta jich přežije a každý principál prostě šikovný není. To je život a je to tak správně.Živit všechna divadla z obecního naopak správně není a vynucovat si peníze takovým kraválem je nestydaté. Ludvík
ODPOVĚĎ: V tom případě já mám dotaz na Vás. Už jste někdy byl u nás v divadle? 28.5.2008 11:33
OTÁZKA: Nezkoušíte souběžně hledat i nějakého bohatého mecenáše? Kašpar je už známá kulturní "obchodní značka" . Bylo by to sice asi divný, být třeba ČEZ Kašpar, ale přežili byste :-) Budete mi chybět ! K.Vrkočová
ODPOVĚĎ: Hledáme... 28.5.2008 11:34
OTÁZKA: Dobrý den. Víte kdo pronesl toto: "Když vidím stát vedle pana Jiřího Suchého třeba herce Mirka Táborského, který v osmdesátých letech, jako agilní svazák vysvětloval svým spolužákům na DAMU, že v roce 1968 u nás byla kontrarevoluce (a jeho spolužáky při tom svědila pravá ruka) a který tři roky před Listopadem vstoupil do KSČ a teď hřímá na náměstích o mravnosti, tak je mi zle. Na celé této revoluci je nejstrašnější zloba, bulvárnost a nenávist, která se začíná šířit napříč českou kulturou, pod rouškou vyššího umění"? Co na to říkáte? Jaroslav
ODPOVĚĎ: Mám pocit, že zrovna v této poznámce J. Hrušínského je přítomna zloba, bulvárnost a nenávist. 28.5.2008 11:35
OTÁZKA: Dobry den. Muzete mi prosim vysvetlit, jak mohla divadla zit predtim,nez se vubec zavedl grantovy system a ted kdyz bezi, tak breci, ze skonci,protoze nestaci to co dostanou? To neni utok, jen dotaz, na kteryjsem zatim nedostala odpoved.Dekuji.P. Petra
ODPOVĚĎ: Vycházíte z poněkud mylné informace radního Richtra. Divadla byla dotována před rokem 1989 i po roce 1989. Grantový systém se postupně vytváří a vyvíjí podle toho, jak přibývá soukromých, nezávislých aktivit. Zároveň jsou divadla, která zřizuje město, transformována a tak se stávají součástí tohoto systému. Na váš dotaz mohu taky odpovědět jednoduchým faktem: ve čtvrtek a pátek minulý týden jsme měli vyprodané divadlo a každý večer jsme přitom prodělali asi osm tisíc. Diváci byli spokojeni, my také, ale bez dotace bychom si to představení nemohli dovolit. 28.5.2008 11:38
OTÁZKA: Nikoliv dotaz, jen poznámka. Připadá mi, že vůbec neodpovídáte na dotazy Vám položené. Chápu, že Vám při těch třenicích má diskuze sloužit k prezentování Vašich názorů a pohledu na věc, ale pro nás, co chceme zjistit něco konkrétního, je to dost k ničemu. Jana
ODPOVĚĎ: Já ten pocit nemám. 28.5.2008 11:40
OTÁZKA: Viděl jste šot se Suchým, když popisoval svoji finanční situaci? Byla mi za něj hanba, Semafor už dávno není co bývalo (ostatně on "vyštípal" celou řadu populárních lidí). Odpovězte mi, prosím: myslíte si, že se dá žít jenom z jména (v případě např. Semaforu), když o to diváci nestojí? Karel
ODPOVĚĎ: Ne, určitě ne. Pokud grantová komise shledá Semafor jako divadlo nepotřebné, nechť nemá dotaci. V tomto případě a v případě dalších ohrožených subjektů ale členové grantové komise jednoznačně tvrdí, že chtěli navrhnout více peněz více subjektům, ale neměli na to vůbec připravený rozpočet. 28.5.2008 11:41
OTÁZKA: Milý Jakube, nestálo by za to pokusit se sehnat pro Kašpar silného sponzora jako má DS J.Hrušínského MountField apod.? Honza
ODPOVĚĎ: My jsme jednoho silného sponzora měli. Po třech letech úspěšné spolupráce nás opustil se slovy, že máme příliš náročný repertoár. Tento sponzor pak začal podporovat scénu výrazně komerčnější, než je Kašpar. Jinak mohu potvrdit, že zrovna před hodinou jsme podepisoval jednu sponzorskou smlouvu, byla na malou částku, ale třeba to byla taková první vlaštovka ... 28.5.2008 11:43
OTÁZKA: Dobry den, o kolik jste prosim celkem zadali grantu? Na inetu je info, ze grantova komise zamitla vasi zadost o vicelety (konkr. dvoulety) grant? Kolik % prostredku bylo vyhrazeno pro tento typ zadosti? Jake bylo/je slozeni grantove komise? Tomas
ODPOVĚĎ: My jsme žádali o víceletý grant pro Celetnou i pro spolek Kašpar. Na tento grant máme - vzhledem k naší dlouhodobé praci - nárok. Aspoň si to myslíme. Na tento typ žádostí radní Richtr vyčlenil minus osm milionů korun. Potom, po opakovaných žádostech komise, tam bylo dvacet milionů korun, které ani náhodou nemohly stačit. Pokud jde o složení komise, nevím, jestli vyjmenuji všechny členy přesně - V. Just, Y. Kreuzmannová, Č. Kopecký a tuším pí Smolíková. 28.5.2008 11:47
OTÁZKA: Dobrý den, kolik ročně prodáte vstupenek? Neboli, kolik lidí v příštím roce přijde o možnost vás vidět? díky. Dagmar
ODPOVĚĎ: Na Kašpar jsem již odpovídal, pokud jde o Celetnou - v letošním roce jsme chtěli odehrát 440 představení. Hrajeme 12 měsíců v roce, o víkendech většinou dvě představení denně. Přesné číslo prodaných vstupenek vám neřeknu, ale vzhledem k různé kapacitě variabilního hlediště v Celetné se dá odhadovat počet asi 100 diváků na představení. 28.5.2008 11:49
OTÁZKA: Dobrý den, můžete odhadnout kolik by musela stát průměrně vstupenka v Celetné aby se divadlo obešlo bez dotací od magistrátu.Dneska stojí cca 250Kč.Zdravím a držím vám palce. Michal Vlček
ODPOVĚĎ: Tohle jsem nikdy nezkoušel spočítat, ale můžu to udělat teď v přímém přenosu. Celková ztráta v měsíci přepočítaná na jedno odehrané představení je asi deset tisíc korun. To je potřeba podělit zhruba sto padesáti diváky. Cena by se musela zvednout o sedmdesát korun. Dostáváme se ale do částky průměrné, protože máme studentské slevy. 28.5.2008 11:52
OTÁZKA: Opravdu nikdo nemá šanci rozdělit, co je v kultuře "ziskový" a co "neziskový" subjekt. To je jako kreslit kulatý čtvereček. Když Magistrát zvedne dále objem dotací, tak zahučejí do oné černé díry v jakémkoli rozsahu. Věřte tomu. Dát tomu "neziskovému" tu správnou nálepku, to je v Česku maličkost. Podívejte se, že s růstem počtu natočený filmů nerosta počet filmů kvalitních - A TO MYSLÍM V ROZMĚRU UMĚLECKY HODNOTNÝ FILM. Dotaz: umíte ten "kulatý čtvereček" definovat? ujfaluši
ODPOVĚĎ: Ziskový subjekt je jednoduše definován. Je založen za účelem zisku a je to typ společnosti s.r.o. To jsou například všechny produkce pražských muzikálů. Neziskový subjekt jsou společnosti typu o.p.s. a ty předkládají každoroční výroční zprávy. Pokud jde o kvalitu českých filmů, drtivá většina z nich nedostává státní dotaci, nebo jen nízkou. Pevně věřím tomu, že případná větší podpora českého filmu by se projevila na jeho kvalitě. 28.5.2008 11:55
OTÁZKA: Jste si jisty, ze dotovana divadla zachazeji s financema uvazlive?Vim, ze napr.nevyjednavaji o cenach za reklamni plochy, apod. Bez mrknuti oka pristoupi na plne ceny.Nehospodari, jen utraceji. Sabina
ODPOVĚĎ: Vycházíte asi z tvrzení J. Ledeckého o tom, jak si objednalo plochy divadlo ABC. Znám osobně ředitele několika pražských divadel a opravdu jsme přesvědčen o tom, že se snaží hospodařit dobře. Jejich problém spočívá ale v tom, že velká část z nich dosud neprošla transformací a jejich možnosti chovat se více "tržně" a lépe hospodařit je proto omezená. To mimochodem nechce přiznat P. Kratochvíl. Jeho napadání ředitelů pražských divadel v tónu "bolševici líní" mi připadne hloupé. Ten problém je prostě složitější. 28.5.2008 11:58
OTÁZKA: S jakými pocity odpovídáte na nenávistné a zakyslé výpady, které zahltily začátek této diskuse? Jejich tón mi bohužel připomíná "spontánní" dopisy proti zaprodancům a samozvancům v Rudém právu 80. let... Aleš
ODPOVĚĎ: Stejně jako tón radních Richtra připomíná dobu dávno minulou. Doufám, že ne i dobu budoucí. 28.5.2008 11:59
OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem Vam jen napsat, ze me zavreni Vaseho divadla strasne moc mrzi (skoro taky bulim!), protoze jste me moc bavili...tak Vam i sobe preju, aby to nebylo definitivni!!! Tereza
ODPOVĚĎ: Děkuju. Hrát budeme, jenom nevím kdy, kde a hlavně kolik nás zůstane. Monodrama zatím nehledám. 28.5.2008 12:00
OTÁZKA: Když se nám to hodí, tak se oháníme Amerikou, hej? Ale že tam většina herců má svoje civilní zaměstnání, to se nám kopírovat nechce, že? Herel František, Třebíč
ODPOVĚĎ: Nejsem si vědom, že bych se oháněl Amerikou. Tou se ohání P. Kratochvíl a myslím, aspoň podle toho co o americkém způsobu podpory umění vyprávěl, to tam třeba není špatné. Pokud jde o většinu herců v ČR, tak mohu potvrdit, že valnou většinu divadlo není schopno živit a pracují ještě jinde. 28.5.2008 12:02
OTÁZKA: Vážený pane, dle mého názoru by se mohl schopný manažer divadla pokusit získat peníze sponzoringem a podobně. Navíc pokud vím, nepřišli jste o dotace kompletně, pouze o část, která se přerozděluje systémem dotace na vstupenku. Ale na tu máte také nárok - samozřejmě pouze poměrnou částí. Pokoušíte se sehnat peníze jinak? Dana
ODPOVĚĎ: Pokoušíme se nyní napravit chyby magistrátu. Dle odpovědi od pražských zastupitelů se pak odvinou naše další kroky. 28.5.2008 12:03
OTÁZKA: Nelíbí se mi Vaše nátlakové akce a už vůbec ne plakát pana radního s Táňou Kuchařovou - to jako mladá a krásná rovná se nekulturní? Musilová
ODPOVĚĎ: Teď upřímně nevím, jakou nátlakovou akci máte na mysli. Petice je zcela legitimní možnost jednání občanů ČR. Plakát s Táňou jsem neviděl. 28.5.2008 12:04
OTÁZKA: Dobrý den, nezlobte se, do divadel chodím ráda,ale nepřipadá vám, že dnes si skutečně zakládá divadlo každý "umělec" a očekává, že ho budou všichni podporovat? Konkrétně v Praze je jich víc než dost. Když se zítra rozhodnu, že budu prodávat rohlíky v ulici, kde je další 10 pekáren, taky nedostanu dotace jen proto, že si myslím, že jsem ta nejlepší. Dotace patří státním divadlům a ostatní by měli být schopní si na sebe vydělat. Martina
ODPOVĚĎ: Taky si nemyslím, že dotaci by měl mít každý. 28.5.2008 12:04
OTÁZKA: Dobrý den, připadá mi to tady dost jako plácání, kdy vlastně nevíme, o čem mluvíme. Mohl byste, prosím, lehce shrnout jaké byly podmínky pro vyplácení grantů v minulosti a jaké jsou teď, abych pochopil rozdíl? Honza
ODPOVĚĎ: Přečtěte si, prosím, text petice na www.za-prahu-kulturni.cz. Tam jsou i další vysvětlující materiály. V případě dalších dotazů se obraťte přímo na mě - spalek@divadlovceletne.cz. 28.5.2008 12:06
OTÁZKA: Za Prahu kulturní a proto, ať si divadla sáhnou až na dno a ty kvalitní a oblíbene podpoří vlastní diváci. Jindra
ODPOVĚĎ: Na dno si zrovna Kašpar sahá už od svého počátku (1990). Teď bychom si potřebovali spíš "trochu zaplavat". 28.5.2008 12:07
OTÁZKA: Vy, umělec, chodíte do jiných divadel velice málo ? Takže je vlastně nepotřebujete, že ? Dotace tedy dostávat nemusí - potřebuje je vlastně jenom váš spolek ... Pavel
ODPOVĚĎ: To jsem neřekl, nemyslím si to. Jenom mě chytáte za slovo. Mimochodem, důvod, proč já osobně chodím málo do divadla, je moje rodina a dvě děti. 28.5.2008 12:08
OTÁZKA: Konečně jsem to z jedné z Vašich odpovědí pochopila! Tak Vy (nebo nějací Vaši kámoši) byste stanovili, kdo bude patřit do té elitní skupiny divadel, která budou placena, ať hrají i tak umělecky "náročná" díla, že na ně nikdo chodit nebude.. Děkuji, už je mi jasné, vo co go. O prachy jde až ve druhé řadě, co? Pinková D.
ODPOVĚĎ: Podle vaší odpovědi tipuji, že takhle jste to pochopit chtěla. Teď jste spokojená a já jdu odpovídat na další otázku. 28.5.2008 12:09
OTÁZKA: Všechno už tady bylo, pane. Po válce v umělecky náročném divadle E.F. Buriana to řešili tak, že za prvních deset řad natáhli do HLEDIŠTĚ oponu. Jakou máte "obložnost" ve Vašem divadle? Ven s tím! Kulda Václav
ODPOVĚĎ: Neděláme repertoár, který by měl šanci na absolutně vyprodané divadlo. Jedním z důvodů, proč žádáme o dotace, je nutnost větší propagace našeho repertoáru (uvádíme často hry v české premiéře). Obložnost našeho divadla je zhruba 120 - 140 diváků na představení. Záleží na síle jednotlivých titulů. 28.5.2008 12:11
OTÁZKA: Jaké vkládáte naděje do dalšího kola rozhovorů s Richtrem? Myslíte, že to něco vyřeší? DJ
ODPOVĚĎ: Na kulatý stůl radního Richtra přinášíme vlastní návrh na vylepšení grantového systému. Já osobně jakékoli typy takovýchto jednání vítám, ale dál už musí pracovat odborná komise. 28.5.2008 12:12
OTÁZKA: Jaké divadlo v Praze rád navštěvujete? Přeji hodně štěstí všem bojovníkům za kulturu! :-) Miki
ODPOVĚĎ: Nedávno jsem byl v Dejvickém, předtím v Národním, chystám se do Disku. 28.5.2008 12:13
OTÁZKA: Musím Vám ještě jednou vyjádřit podporu. Když sleduju, jakým způsobem někteří čtenáři píšící dotazi chápou kulturu (a myslí si, že je to sféra podnikání, kde platí pravdila trhu, nebo ji přirovnávají k zemědělství), tak potom je to opravdu těžké. Všem, co to nechápou -funkce kultury ve společnosti je zcela jiná!!! A ještě jednou děkuji panu Kašparovi za kultivovaný způsob, jakým se vyjadřuje a reaguje na často sprosté a bulvární dotazy. To taky o mnohém svědčí. Ještě jednou přeji hodně zdaru! jakub homolka
ODPOVĚĎ: Pan Kašpar děkuje. 28.5.2008 12:14
OTÁZKA: Do divadla chodím poměrně často. Nemám problém za kulturu zaplatit. Ale za tu, kterou si sama vyberu, která mě osloví. Chodím Na Jezerku, Bez zábradlí, Studio Dva, Shakespearovské slavnosti, na různá představení slovenských divadel, na muzikály atd. Tedy vesměs tam, kde nebrečí a raději si peníze buď seženou sami, nebo mají neustále tak plno, že se prostě i tak uživí. Proč by tedy měla být podporována jen některá divadla? Nikde jsem se zatím nedočetla, jaký systém rozdělování peněz navrhujete vy? Jak byste určoval, kdo nedostane nic? Kája N.
ODPOVĚĎ: To dnes rozhoduje grantová komise a pravděpodobně i do budoucna bude. Pokud tvrdíme, že je potřeba od sebe oddělit financování ziskového a neziskového sektoru, neznamená to, že ziskový nemá dostávat nic. Jinak Jezerka o dotace žádala, Bez zábradlí je dostává, Shakespearovské slavnosti mají větší podporu než spolek Kašpar a tuším, že i Studio Dva - pouze u něj si tím nejsem jist. 28.5.2008 12:17
OTÁZKA: Myslíte, že už se zase blíží den, kdy bude v hledištích rozsvíceno i počas představení? Kdy už opět nebude nikoho zajímat co se děje na jevišti, ale jen to, kdo kde se dí a s kým? Lokran

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den pane Špalku, na Kašpary rád zajdu, tedy když dorazíte do našeho okresního města. Je mi ale vždy moc líto, když je divadlo poloprázdné. Ovšem když přijede spolek HÁTA, divadlo je přeplněné - o kulturním zážitku se ale hovořit nedá. Neponecháte Kašpary alespoň na výjezďáky? Vláďa
ODPOVĚĎ: Zájezdy chystáme. 28.5.2008 12:17
OTÁZKA: Pokud je tu porušováno evropské právo, nezvažovali jste, odvolat se výše? Michaela
ODPOVĚĎ: Ano. Budeme o tom jednat. Na shledanou! 28.5.2008 12:18
zpět na osobnost