Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaká je nová edice 14 desek Beatles? Redaktor u ní probděl dvě noci

  13:30aktualizováno  13:30
Na čtrnácti deskách nově vyšli kompletní Beatles. Podle techniků z Abbey Road "s nejlepším zvukem, jaký kdy měly". A tak jsem s nimi probděl dvě noci.

Díky vydání kompletu se potvrdila Lennonova slova o velikosti jeho kapely. Kolem 9. září byli Beatles skutečně větší než Ježíš. Tedy měřeno tím, jak často tato slova lidé vyhledávali pomocí služby Google. | foto: Profimedia.cz

Beatles jsou větší než Ježíš, to je dávný, už zpočátku překroucený a od té doby nesčetněkrát citovaný výrok Johna Lennona. V polovině 60. let vyvolal šílenou reakci na religiózně vypjatém americkém jihu, dnes už snad tolik nedráždí.

The BeatlesLennon přitom jen poněkud nešikovně vyjádřil to, co bylo očividné. Beatles vstoupili do života mládeže napříč kontinenty i kulturami. Pokud už nezasáhli víc lidí než křesťanství, pak určitě působili na místech, kam síla Svatého stolce nedosáhla. Vždyť jejich hudba dostávala do varu davy v protestantské Skandinávii i v katolických zemích jižní Evropy.

Svými koncerty Beatles dobyli Ameriku i Japonsko. A s nadšením je poslouchala mládež i v zemích, jež náboženství programově potíraly – v Sovětském svazu a celém východním bloku. A tady se do příběhu legendární liverpoolské čtveřice dostává příběh o dvě generace mladšího fanouška.

Vzpomínám si, jak jsem krátce po převratu mířil s maminkou do obchodu pro kazetu "Help!". Tátovi k narozeninám. Na obalu (a ty obaly audiokazet byly skutečně mrňavé) postávali čtyři chlapi v zeleném a divně máchali rukama.

Maminka angličtinářka mi navíc vysvětlila, že ta kapela se jmenuje Brouci. Ty postavičky s krovkami ve mně budily podezření. Ovšem jen do doby, než jsem se zaposlouchal. Capart odkojený dětskými písničkami socialistické provenience na tohle nebyl připravený.

Vánoce v září

Obehrál jsem tu kazetu snad milionkrát. A přišly další desky. Připadal jsem si jako archeolog, jenž odstraňuje jednu vrstvu za druhou a objevuje nové a nové skvosty. Jenže málokdy sestaví celkový obraz, což v době stahování z internetu platí doslova. Po letech jsem zjistil, že některé písně nemám, ne že bych je neznal, ale po všem tom nahrávání z rádia a hledání na síti vzaly prostě zasvé.

Brouci

Beatles vznikli z kapely Quarrymen, již založil John Lennon na střední škole v roce 1956.

Ohlášený komplet všech původních alb a singlů Beatles v digitálně upravené podobě a s "nejlepším zvukem, jaký ty nahrávky kdy měly", jak slibovali technici ze studií Abbey Road, kteří na jejich úpravě pracovali čtyři roky, byl jako dar z nebes.

Po letech modliteb mě rockový bůh vyslyšel. Když se přede mnou konečně objevil komínek čtrnácti CD (a zde je na místě poděkování mému šéfovi, jenž mi ten posluchačský zážitek a dvě probdělé noci umožnil), měl jsem takové Vánoce v září. Teď, v říjnu, po novoroční kocovině, se pokusím shrnout své dojmy.

Rané desky prokoukly

Ze začátku jsem udělal chybu. Jako první zamířila do přehrávače deska Abbey Road. Vznikla v roce 1969 a byla to poslední nahrávka, kterou spolu Beatles pořídili. Těšil jsem se na "vymazlený" zvuk, jenže nic tak převratného se nekonalo. Jistě, písně zněly o něco silněji či plněji než ze starého CD, jenže co na takovém albu vylepšovat? Bylo nutné změnit taktiku.

A tak jsem se vydal na úplný začátek. Skladba Please Please Me vyšla začátkem roku 1963 jako druhý singl Beatles a konečně kapele vydobyla první místo v britské hitparádě. O čtyři měsíce později dala jméno jejich debutové desce.

The Beatles

Vznikla, na dnešní poměry nepředstavitelně, během jediné dvanáctihodinové nahrávací frekvence. Beatles točili živě na tehdy jediné dostupné čtyřstopé magnetofony. A posluchače musí zarazit, jak jasný zvuk dokázali technici vydolovat třeba z bubnů v převzaté písni Anna (Go To Him).

Že nejvíce "prokoukly" rané desky, potvrdí i album With The Beatles. Jednotlivé písně jsou tak perfektně odšumené, že zřetelně slyšíme malé zakvíknutí při výjezdu po struně v akustické Till ThereWas You či přeslechy z mikrofonů mimo zpěv: při nahrávání skladby Don’t Bother Me asi někdo upovídaný nerespektoval červené světlo. Jako dokument doby působí rozhozené stereo (hudba jen vlevo, zpěv jen vpravo) v Little Child, ve sluchátkách zní pekelně.

Kvalitní sluchátka vůbec dávají písním v podstatě nový rozměr. A jsou to mnohdy drobnosti, jež zaujmou až nyní. V úvodní skladbě desky Beatles For Sale nazvané No Reply se najednou v refrénech vynoří temné piano, v A Hard Day’s Night zase pod celou slokou duní v zběsilém rytmu perkuse. Normálně nepostřehnutelné, ale přítomné, a proto náladotvorné. A teď je to konečně slyšet.

Help! jako znovuzrozená

Digitální čištění nejvíc prospělo akustickým písním.Třeba McCartneyho kousky And I Love Her či I’ll Follow The Sun znějí, jako by vylezly z moderních digitálních mašin. Přitom nepostrádají neopakovatelné kouzlo analogového záznamu.

Ukázky

Ukázky z remasterovaných písní najdete na www.thebeatles.com.

Mé oblíbené album Help! zní perfektně. Už titulní píseň dává okusit, čím je celá tato kolekce výjimečná. Vycházelo se z původního mixu, který se pouze znovu masteroval. Zvuk je vyváženějšía podtrhuje originál tak, jak ho známe ze starších masterů. Zde se také poprvé objeví nežádoucí ruch.

To když do úvodní akustické kytary v Yesterday začne McCartney zpívat. V uzavřených sluchátkách se ozve trochu šumu v pozadí. V této jediné písni. Bohatě to však vyváží zvuk Lennonovy Ticket To Ride. Píseň stojí na harmonicky zajímavém riffu, který se navíc hraje na dvanáctistrunnou elektrickou kytaru. A v nové úpravě zní luxusně.

Příjemné šoky

Mým favoritem je ovšem následující deska Rubber Soul. Už v roce 1965 to byla "vymazlená" nahrávka. Beatles se tehdy pustili do řady experimentů, textových i hudebních. Zde v písni Norwegian Wood (This Bird Has Flown) zazněl poprvé indický sitar, objevila se tu tklivá Michelle, bravurním klavírem George Martina ozdobená In My Life i minimalistická Wait.

The BeatlesThe Beatles

Že to musel být pro posluchače příjemný šok, poznáte i dnes. Po celkem konvenční Help!, kde skladby první strany desky proslavil film, zatímco ty z druhé vznikly vesměs narychlo v pauzách mezi filmováním, je tohle ráj pro uši. Právě touhle nahrávkou se z Beatles začaly stávat legendy. Je znát, že deska byla vyvážená. Nový master kvalitu původní nahrávky jen podtrhuje.

Následující desky už žádné velké překvapení neskýtají. Dle očekávání se zvukově od originálu tak moc neliší. Přístroje by asi mluvily jinak, ale lidský sluch je nástroj velmi nedokonalý. Na své si přijdou posluchači až s výběrem singlů nazvaným Past Masters.

Jak to vlastně bylo...

  • John Lennon, Paul McCartney, George Harrison a Ringo Starr si svým křtem ohněm prošli v podzemí. Ať už v domovském liverpoolském klubu The Cavern (Jeskyně) či během několikaměsíčních zájezdů do německého Hamburku. Schopnost zaujmout publikum cvičili během celonočních produkcí ve vykřičené čtvrti St. Pauli. Aby mohli druhý den fungovat, poprvé přičichli k drogám - tabletám amfetaminu.
  • Lennon s McCartneym toužili psát vlastní skladby. Inspirovali se především americkou černošskou hudbou, jejíž vliv však využili po svém. Dílem muzikou a dílem šikovnosti manažera Briana Epsteina si podmanili Liverpool, pak Anglii, kontinentální Evropu a nakonec celý svět. Ve Spojených státech vyprodali desetitisícové stadiony.
  • Čtyři mladíci udávali tón v tom, co se bude poslouchat i co se bude nosit. Přitom nikdy sami nelezli na piedestal. Ve své jedinečné tvorbě byli schopni reflektovat dění kolem sebe. Se svými kolegy z Rolling Stones či Beach Boys soupeřili vždy gentlemansky.
  • Vytvořili hudbu, jež přežila generace a dodnes neztrácí na aktuálnosti. McCartneyho Yesterday a Harrisonova Something se staly nejpřejímanějšími písněmi vůbec. Poslední společné vystoupení odehráli, jak se na kapelu, která dosáhla absolutního vrcholu, sluší, na střeše budovy své londýnské kanceláře. V mrazivém lednovém větru roku 1969 způsobili dopravní kolaps.

V našich končinách totiž britským singlům pšenka příliš nekvetla, český posluchač je odkojený spíše deskami. Některé singlové verze se však od těch albových dost liší. Například Let It Be ze stejnojmenné poslední desky, kde je úplně odlišné kytarové sólo. Důvod? Píseň vznikala na mnoho pokusů. A když pak už po rozchodu Beatles dostal pásky ke zpracování producent Phil Spector, sáhl prostě po jiné z verzí.

Větší než Ježíš?

Takže má cenu si docela nákladný komplet pořizovat? Pro skalní fanoušky zcela jistě, protože je to prostě další díl do skládačky velké legendy. Poslouží však i ostatním, kteří by chtěli k hudbě Beatles přičichnout nově. Všechny oficiálně vydané písně, navíc ve velmi luxusním provedení.

Milé jsou taky minidokumenty na každém z CD. Trvají sice jen kolem tří minut, ale autentická vyjádření Beatles a Martina k tomu, jak dané album vznikalo, je zábavné sledovat. Totéž platí pro bohatě provedené booklety, kdy člověk konečně zjistí třeba to, jak vypadaly původní zadní stránky přebalů.

The Beatles: Abbey Road

A pak se také díky vydání kompletu potvrdila Lennonova slova o velikosti jeho kapely. Kolem 9. září byli "Beatles" skutečně větší než "Ježíš". Tedy měřeno tím, jak často tato slova lidé vyhledávali pomocí služby Google.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.