Jak v rakouském kamenolomu umírá Aida

Obrovský rakouský kamenolom Sankt Margarethen nedaleko Vídně se od středeční noci proměnil ve starověký Egypt. Strmé kamenné stěny, před nimi obrovská hlava sfingy, vysoké stély plné hieroglyfů a velkolepá pyramida s otáčivou špicí, z níž desítky ohňů chrlí plameny na magický chrám.

Bombastické kulisy při premiéře Verdiho Aidy vytvořily úchvatnou podívanou na nejhranější operu světa. Romantická operní show, jejíž taneční čísla, hudební produkce i podpora operního sboru jsou dílem baletu Národního divadla Brno, se v jednom z největších přírodních divadel Evropy zdrží celý následující měsíc.

Zahájení divadelní sezony v nádherném přírodním amfiteátru spolkové země Burgerland je významnou společenskou událostí. V hledišti pro čtyři a půl tisíce lidí při premiéře minulou středu zasedl nový rakouský prezident Heinz Fischer, pozornost desítek kamer přitahoval Jörg Haider stejně jako hraběnka Esterházyová, které pozemek patří a která ho letním hrám pronajímá.

Před kulisami Aidy bude zářit i umělecká celebrita. Koncert americké divy Jessye Normanové na 28. července je však již beznadějně vyprodán.

Tříhodinová noční produkce chce diváka dojmout, ale i ohromit pompou a efekty. "Verdiho opery velmi působí na city, zvláště jsou-li inscenovány v tak mystické atmosféře. Pro Aidu je takové prostředí jedinečné. Skvěle zde zní Triumfální pochod," pochvaluje si představení rakouský režisér Robert Herzel.

A tak se při známých tónech vítězoslavný Radames vrátí na sto metrů široké jeviště na hřbetě skutečného slona. Dva tlustokožci Mirry a Betty, jinak pětadvacetiletá sloní matka s dcerou, patří v této Aidě vedle šestnácti koní k bouřlivě aplaudovaným hrdinům.

Režie nešetřila ani na lidech. Sedmdesát sboristů, stejný počet hudebníků a třicet tanečnic přijelo z brněnského Národního divadla. Dvě stě statistů pochází přímo z městečka Sankt Margarethen a z nedalekého Maďarska.

"Asi nejhorší jsou teplotní rozdíly. Při zkouškách přes den slunce stěny lomu rozpálí na čtyřicet stupňů, v noci teplota klesne až o třicet stupňů," povzdechla si brněnská balerína Hana Litterová. Většina ze čtyř set účinkujících musí navíc zůstat po celé představení namačkána v neidylických prostorách za nádhernými kulisami egyptského paláce a chrámu.

Divákovo oko smí být rušeno pouze efekty. A o ty není nouze. Rozruch u publika vyvolá dvojspřeží, které několikrát doslova prosviští přes sto metrů dlouhé jeviště. Uznalé pokyvování hlavou obstarávají působivé světelné proměny vznešeně působící výpravy nebo pukající hlava sfingy, v níž se skrývá trůn faraona.

Na jevišti k tomu plápolá šedesát velkých či menších pochodní, jejichž plynový plamen umí technika na dálku zhášet a zapalovat.

"Nádhera," povzdechne v němčině okouzlená starší dáma, když jí nad hlavou po Triumfálním pochodu prská pětiminutový ohňostroj nebo když scénu plnou hieroglyfů při závěrečném duetu umírajících milenců pokryje jemná filmová projekce z bleděmodrých hvězd. Tečku obstarají desítky světlometů namířených k obloze.

Nad hlavou publika vznikne působivá klec ze světelných prutů, které se v jediném bodě protnou a na letní oblohu ještě vytečkují působivé souhvězdí.

Ohromit však umí v zákulisí také správce festivalu Wolfgang Werner. Třeba když prozradí, že celá nádhera stála hodně přes pět milionů eur. "Vloni na Turandot přišlo dvaadevadesát tisíc zájemců, letos čekáme 141 tisíc návštěvníků," říká vytáhlý blonďák v elegantním saku, který premiéru uváděl.

Lístky v ceně od 25 do 83 eur si zájemci mohou rezervovat na adrese www.ofs.at, většina z nich je však již rozebrána. V působivém prostředí lomu se hraje od roku 1996. První opera Nabucco - sem tenkrát přilákala jedenáct tisíc lidí. Aida i její milý Radames zemře letos před skalním masivem v Sankt Margarethen celkem třicetkrát. Příští rok mlčenlivé skály rozpálí nezkrotná Carmen.

Tříhodinová inscenace Aidy v rakouském Sankt Margarethenu ohromí efekty i bohatou výpravou. Na diváky tu čekají stovky účinkujících, dva sloni a šestnáct koní. Na jevišti přitom plápolá šedesát pochodní, které doplňuje šedesát světlometů. Celé představení stálo 155 milionů korun.