RECENZE: Jak se zbavit nevěsty jsou opsané Ženy v pokušení bez jiskry

• 8
Česká romantická komedie s názvem Jak se zbavit nevěsty, která právě vstoupila do kin, by mohla nést podtitul „a jak opsat Ženy v pokušení“.

Vše podstatné prozradil film na svých webových stránkách předem. Tedy že hlavní hrdinka v podání Lenky Vlasákové, jejíž exmanžel si chce vzít jinou, má cukrárnu a že „na závěr přijde finále s velkolepou akční dortovou scénou, jakou český film dlouho nezažil“.

Ve skutečnosti tak velkolepě nevypadá, ale podstatné je, co se stane před ní. Nic nového, zápletka kombinuje americkou Svatbu mého nejlepšího přítele s domácími Ženami v pokušení. Z americké předlohy si bere snahu vyřadit novou rivalku ze hry, z české zase model sebelítostivé dcery, za niž opět jedná rázná slavná matka, zde aktérka pořadu Buď mrcha! v podání Jany Švandové, podporovaná vnukem.

Režisér „chlapáckého“ Hodinového manžela Tomáš Svoboda se tentokrát umravnil, čímž ovšem ztrácí vlastní typ humoru a jiný ve scénáři Marcela Bystroně nenajde. Snímek připomíná domácký sitcom, který čechrá rušno kolem banalit od stížností ze školy po nazdobené oslavy.

A v postavách bratrů (David Matásek a Jaroslav Plesl), kteří o post šéfa rodinné kliniky po otci odcházejícím do penze svedou závod na vodě, přestupuje film na pozice seriálu Báječní a bohatí. Věrný zásadě, že romantická komedie nemá diváka zatěžovat existenčními starostmi postav, věnuje jim film drahé vozy i jachty na Orlíku, vodí je na koncerty a do luxusních podniků, hrdinku před schůzkou vylepšuje módní stylistka v klipu Jsi nádherná – což na rozdíl od písně Vlasáková skutečně je; hlavně se však odlišuje darem sebeironie. Naopak Andrea Kerestešová v roli její sokyně je až příliš svatá sirota, klavírní virtuoska pečující o sestřičku a ušlechtile vyklízející prostor původním rodinným vazbám svého milého.

Posun od jiskřivých Žen v pokušení k současné americké škole se však projevuje hlavně v tom, že Jak se zbavit nevěsty není vlastně komedie; romance převažuje nad legrací, včetně slzení za deště. Na to, že zastupují společenskou elitu, postrádají hrdinové rafinovanost a od spikleneckých bojůvek babičky s vnukem proti vetřelkyni by člověk čekal větší dávku situační crazy než jednu neškodnou žabičku.

Jak se zbavit nevěsty

50 %

Česko, 2016, 89 min

režie: Tomáš Svoboda

hrají: David Matásek, Veronika Žilková, Kordula Stropnická, Andrea Kerestešová, Matyáš Bystroň, Marek Majeský, Jana Stryková, Jenovéfa Boková, Lenka Vlasáková a další

Kinobox: 49 %

IMDb: 5.1

Naděje, že bude líp, trvá až do klíčového vysvětlení, proč se tak sehraný ústřední pár vlastně rozvedl. S odpovědí, že „chyběla vášeň“, spadne celkové hodnocení o patro níž, do oddělení telenovel a sponzorských výrobků, odkud je horko těžko doluje figurka trenéra školního fotbalu čili Matěje Rupperta, věrného otisku dámské charakteristiky „ten musí smrdět i na fotce“.

Bez filmu Jak se zbavit nevěsty by se svět obešel. Ale v daném žánru u nás za poslední roky vznikly i horší věci. Vlastně skoro všecky.