Jak Fedotov v Shakespearovi ruskou duši hledal

Jméno ruského režiséra Sergeje Fedotova je na českých jevištích zavedené. Dosud se věnoval převážně ruským kusům, namátkou to byli Hráči v pražském Divadle Bez zábradlí či Tři sestry na scéně brněnského HaDivadla. V Českých Budějovicích však Fedotov nyní sáhl po Shakespearovu Večeru tříkrálovém.

Nicméně "ruskou duši" nezapře ani v této inscenaci Jihočeského divadla - od začátku jí prostupuje melancholická nálada připomínající ruské klasiky. Živelná energie i humor jsou tu překryty tesknotou, již vydatně navozuje hudba Petra Maláska. Fedotov urputně usiloval dopátrat se lidské podstaty hlavních figur tohoto zapeklitého příběhu lásky a touhy.

Jenže: vývoj těchto postav v Budějovicích zkrachoval na výrazové bezzubosti představitelek jak Violy, později převlečené za Cesaria (Adéla Kačerová), tak hraběnky Olivie (Věra Hlaváčková), jež připomíná možná ledovou královnu, avšak k noblese šlechtičny má daleko.

Večer tříkrálový
Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích

Režie Sergej Fedotov
Překlad Martin Hilský
Scéna
Kostýmy
Adam Pitra
Šermy Hynek Čermák
Hudba Petr Malásek
Dramaturgie František Řihout
Olga Šubrtová
Hrají Ondřej Veselý
Petr Červinka
Jan Dvořák
Adéla Kačerová
Jiří Šesták
Martin Davídek
Tomáš Drápela
Petr Hanus
Věra Hlaváčková
Klára Jandová
Lenka Krčková
Roman Nevěčný
Martin Hruška
Hynek Čermák
Petr Drholec
Jan Konrád
Jiří Hruška

Večer tříkrálový - premiéra

3. května 2002

Vůbec nejhůře dopadl Orsino v podání Ondřeje Veselého. Orsino bývá interpretován jako poněkud narcisistní renesanční velmož: zde však tato postava těží jen z povrchního sebeobdivu. Zpočátku jeho sebestředné až takřka kabaretní výstupy vyvolávají smích, ale časem omrzí a divadlem obchází nuda.

Nicméně humor se nevytratil docela: Fedotovovi se daří rozehrávat legrační šarvátky mezi Malvoliem (Martin Hruška) a skupinkou veselých kumpánů čítající Tobiáše Říhala (Petr Červinka, alternuje Jan Dvořák), Ondřeje Trasořitku (Roman Nevěčný), šaška Festeho (Hynek Čermák) a komornou Marii (Klára Jandová/Lenka Krčková).

Dobrým tahem pro tuto jinak setrvačnou inscenaci bylo angažování hostujícího Hynka Čermáka, jenž s kytarou v ruce obstarává živá hudební čísla. A Fedotovův Večer tříkrálový je také scénografickou podívanou. Orsino vplouvá na scénu stojící na rozměrné dřevěné lodi, zajímavé je i řešení úvodní bouře. Osvětlení jednotlivých obrazů sice přispívá ke zmíněnému zádumčivému ladění, ale současně lahodí oku diváka.

Shrnuto: Fedotovův pokus najít u Shakespeara něco z "ruské duše" by možná slušel dramatu - avšak melancholie a anglická komedie nejsou schopny příliš velké "družby".

William Shakespeare, Večer tříkrálový. Fotografie z inscenace Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.

William Shakespeare, Večer tříkrálový. Fotografie z inscenace Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.

William Shakespeare, Večer tříkrálový. Fotografie z inscenace Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.

William Shakespeare, Večer tříkrálový. Fotografie z inscenace Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.

,