Skupina J. A. R. sice nepůsobí jako Neil Young, který skládá politická alba, ale na desce Armáda špásu udeřila do několika choulostivých terčů.
Oto Klempíř potlačil touhu šifrovat své texty a v písni Nevidomý národ napsal takřka polopaticky: "Nevidomý je národ, co vlajkama mává, my si ho tam neposadíme bolševika, váhá."
Úvodní skladba Začni za tmy přináší tísnivé pocity z toho, kdyby nad člověkem zvítězila temnější stránka jeho osobnosti. A Praha není roztomilou a krásnou matičkou, ale také domovem křiváků, kteří člověku dají v písni Potomek Prahy "výchovnou" lekci.
Takto by se dalo ještě pokračovat, ovšem posluchač by se držel jen jedné z linií, které přispívají ke košatému, a přesto soustředěnému stylu alba. Nechybí ani ironie a cit pro absurdní situace v antisexuální písni Superpéro nebo v songu o stárnoucím zpěvákovi, který "chce mít právo zpívat každý pátek na halfplayback v lázních" (Divoký tempa).
Snad aby zvýšili razanci, J. A. R. sáhli i k hrubšímu, jadrnějšímu zvuku, který posadil více na zem jejich vzájemně propojený funkrock, rap i jazz. A "ušpiněné" písně se rozjely vpřed s mocnou energií, která není rachotivě hlučná, ale vnitřně dynamická.
Dokladem je skladba Dělnická 69, která odkazuje k Dělnické ulici v Praze, kde se skupina scházela ve svém divokém období. Píseň si sama řekla o undergroundový zvuk včetně drsné kytary Miroslava Chyšky.
Málokterá domácí kapela má tak jedinečný styl jako J. A. R., kteří spojují náročné hudební grify s chytlavostí. Vždyť píseň Léky připomíná jízdu několika sférami hudebního byznysu, počínaje tanečním klubem a konče pop-show.
A v žádné jiné domácí skupině se tak přirozeně nepotkává týmový duch s jedinečností sólistů, jemný zpěv Dana Bárty se syrovými recitativy Oto Klempíře, klouzavá zasněná kytara s třeskavými nástupy dechové sekce.
Každá z písní má bohatý vnitřní život, který určuje styl celého alba Armáda špásu. Nezakryly jej ani tóny, jež dodaly šťavnaté a výborné desce temnější příchuť.
J. A. R. - Armáda špásu
Sony BMG, délka CD 49:34 minut
Hodnocení MF DNES: