Izraelský houslista Gil Shaham v akci.

Izraelský houslista Gil Shaham v akci. | foto: Pražská křižovatka

Izraelský houslista Shaham si umí s Bachem poradit

  • 4
Jednou z největších uměleckých výzev pro každého houslistu je cyklus šesti sonát a partit pro housle bez doprovodu od Johanna Sebastiana Bacha. Ve středu ji na festivalu Struny podzimu přijal proslulý izraelský houslista Gil Shaham, který vystoupil v prostoru Pražská křižovatka.

Jako každý interpret i tento osmatřicetiletý virtuos byl postaven před svébytné technické nároky, neobvyklou hudební strukturu, musel se vyrovnat s rozdílnými zvyklostmi ve stavbě nástrojů v baroku a v pozdější době a všechno završit vlastní hudební myšlenkou.

Nadčasová hudba

Shaham si vybral Partity č. 2 a 3 a Sonátu č. 2. Neskrýval přitom obavy, či spíše pokoru. V tištěném programu ke koncertu dokonce přiznal, že se dříve neodvažoval hrát tuto hudbu na veřejnosti. Troufl si však – a bezesporu dal najevo, že k tomuto tématu má co říci.

Jakkoli není čistý specialista na dobově poučenou interpretaci barokní hudby, přesto Shaham dokázal, že technická suverénnost a umělecká zralost mohou překlenout stylové rozdíly i časové dimenze.

Všechny věty až po pověstnou a obávanou Chaconne z Partity č. 2 zaujaly hloubkou výrazu, osobním vkladem a přirozeným muzikantstvím. Shaham si prostě s Bachem umí poradit.

HODNOCENÍ MF DNES 90 %