Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Zatímco Stalin v ruské krvi stál, Bulgakov v ní klečel

  15:53aktualizováno  15:53
Život Michaila Bulgakova a jeho střet se Stalinovým režimem představilo Divadlo v Celetné ve hře Izolovat, ale zachovat. Vznikl poutavý dokument.

Záběr ze hry Izolovat, ale zachovat | foto: Martin Svoboda

Milena Steinmasslová prý chtěla původně na základě deníků Michaila Bulgakova, které nejdříve psal on a později jeho manželka Jelena, připravit literární pořad o tom, jak rozdílně vidí svět muž a žena. Jak se však do zápisků manželů Bulgakovových ponořovala hlouběji, usoudila, že osud snad největšího ruského literáta 20. století stojí za samostatnou hru.

Fotogalerie

A dobře udělala, v pražském Divadle v Celetné totiž spolu s režisérem Šimonem Dominikem připravila kus, který na základě deníkových zápisků představuje nejen Bulgakovův život a jeho uměleckou rozervanost, ale hlavně jeho tichý souboj se střídavě se zavírajícíma a otevírajícíma očima režimu.

Úvod hry, kde autorka cítila potřebu diváka podrobně uvést do situace doby, včetně Stalinova narození a instalace Sovětského svazu, je trochu popisný a trvá dlouhých dvacet minut. Hned s prvním opravdovým dialogem se však rozehrají napínavé osudy dokazující, že tvůrci měli k dispozici silnou předlohu a obrazný Bulgakovův jazyk. „On v krvi stál, já v ní klečel,“ pronáší o Stalinovi ústy spisovatele Steinmasslová. Ta totiž vedle autorství zvládla i hlavní dvojroli manželů.

Izolovat, ale zachovat

Divadlo v Celetné

premiéra 25. listopadu 2015

režie: Šimon Dominik

hrají: Milena Steinmasslová, Alexandr Minajev, Petr Halíček, Ivo Novák

Hodnocení­: 75%

Scéně vévodí vysoká otočná kaskádovitá konstrukce, jejíž rozpohybování pomáhá nasadit dramatickou atmosféru. Stejně tak postava Ďábla (parafráze Wolanda z Mistra a Markétky v provedení Alexandera Minajeva), která přeskakuje z minulosti do přítomnosti. Bulgakov popisuje střety se Stanislavským, peripetie svých her v moskevských divadlech a hlavně trýznivý život na rozhraní zakázaného a přehlíženého tvůrce.

Autorům se přes množství dat a pomalý úvod podařilo vytvořit napínavé drama i slušný dokument.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Kraus a Chantal Poullain v novém nastudování Šesti tanečních hodin v...
Hrát u Bolka je moje srdeční záležitost, říká Chantal Poullain

Úspěšné nastudování hry Šest tanečních hodin v šesti týdnech se od léta hraje v Divadle Bolka Polívky. Chantal Poullain zde učí už třetí taneční mistr.  celý článek

Ředitel Městských divadel pražských Ondřej Zajíc
Nenaháníme k nám jen hvězdy, na které se chodí, říká ředitel ABC a Rokoka

Kdo nás skutečně navštěvuje, ví, že se vkusu většinového diváka nepřizpůsobujeme, hájí svou scénu sedmačtyřicetiletý Ondřej Zajíc, dlouholetý ředitel Městských...  celý článek

Přemysl Pálek v titulní roli nového nastudování Krysaře v pražském Kalichu
Landův Krysař vznikl ve staré době. V Kalichu zkoušejí novou verzi

Po důmyslné dřevěné scéně plné otočných kulis se prochází postava v kápi. Herec Přemysl Pálek odříká své věty důsledně zadumaně. Jeho role Krysaře vzbuzuje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.