Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Jazzmani Ivu Bittovou nezmátli. Zůstává stále svá

  11:58aktualizováno  11:58
Iva Bittová opět potvrzuje svoji neposednost. Přichází s albem, na kterém hraje s norskočeskou kapelou NOCZ.

Iva Bittová v Ostravě. (16. září 2013) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

NOCZ & Iva Bittová (obal)

NOCZ & Iva Bittová (obal)

NOCZ je kvarteto, které obsáhne ve svém výrazu hned několik žánrů moderního jazzu. Blízký je mu však zvláště freejazzový přístup k materiálu, tedy improvizace vycházející spíš z momentálního naladění než z předem napsaných harmonií, rytmů či celých témat. Vloni debutovalo na slovenském labelu Hevhetia albem Toys, Toys And Toys (glosa zde) a nyní tedy uvádí druhé album s prostým názvem NOCZ & Iva Bittová.

NOCZ & Iva Bittová

Hevhetia 2014

Hodnocení­: 70%

Hlavní postava a zástupce skandinávského živlu v projektu, norský trumpetista Didrik Ingvaldsen, napsal také tucet ze čtrnácti kompozic. Jeho nástroj je z instrumentů kvarteta nejslyšitelnější. Nejen proto, že je exponován jaksi od podstaty, ale i pro svou výrazovou průraznost a v některých pasážích také díky elektrifikaci.

 Zvuk jeho trubky, prohnaný elektronickými efekty (včetně wah wah pedálu, tedy známého hendrixovského, ale i davisovského „kvákadla“ třeba ve skladbě Sauvignon), se stal vlastně jediným neakustickým vstupem do soundu celé desky. Ten naopak ve značné míře spoluurčuje dřevní zvuk kontrabasu Mariana Friedla, často rozeznívaného smyčcem.

NOCZ Quartet

NOCZ Quartet

Moc brebentění Podíl Ivy Bittové se odehrává ve dvou rovinách, v každé z nich je však vzdálený klasické jazzové estetice, a to i té avantgardistické. Její houslová hra je cenná zvláště tam, kde souzvučně komunikuje s ostatními hudebníky jako ve skladbě XXX – YYY.

Pěvecky se Bittová představuje ve dvou polohách. Jednak svým typickým improvizovaným pohráváním s hlasem, přecházejícím do brebentění, kterého jsme na jejích nahrávkách slyšeli možná až přespříliš.

A zadruhé při „standardním“ zpěvu, kdy do v podstatě jazzového kontextu jako ve skladbě Pioux vnáší harmonické, melodické a improvizační postupy ze svého uměleckého světa. Který má sice k jazzu relativně blízko, ale daleko jej přesahuje.

Autor:


Témata: glosa, Iva Bittová


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Francis Rossi z kapely Status Quo
Festival Benátská zve na Status Quo, britskou legendu hard rocku

O headlinerovi liberecké hudební přehlídky Benátská není třeba debatovat. Kapela Status Quo patří k legendám rockové historie. Festival začíná ve čtvrtek,...  celý článek

Sopranistka Hana Blažíková
Poslouchá Cavea či Radiohead, teď Blažíková zpívá opery v Salcburku

K Magdaleně Kožené, Adamu Plachetkovi a dalším českým umělcům, kteří vystupovali na renomovaném Salcburském festivalu, se připojila i sopranistka Hana...  celý článek

Marta Kubišová v klipu Monkey Business Sex and Sport? Never!
VIDEO: Kubišová, Koukalová či Poborský se sešli v klipu Monkey Business

Kapela Monkey Business vydává videoklip k singlu Sex and Sport? Never! ze své stejnojmenné a zatím poslední řadové desky z roku 2015. Vystupují v něm české...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.